سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس و ارجاع پرونده به دستگاه قضایی


شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس و ارجاع پرونده به دستگاه قضایی
جـــرس: در ادامۀ چالش ها میان تهران – لندن در خصوص محل استقرار باغ سفارت انگلستان در تهران (باغ قلهک)، روز دوشنبه نهم آبان شهردار تهران دستور داد که پرونده "تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک"، از شهرداری به قوه قضائیه ارسال شود.

به گزارش سامانه خبری «فردا»، محمد باقر قالیباف این موضوع را در جمعی تعدادی از مدیران شهرداری تهران اعلام و اظهار عقیده کرد: یکی از سیاه ترین پرونده هایی که در حافظه تاریخی مردم ایران وجود دارد ، پرونده دولت انگلیس است.

وی از سوابق استعماری انگلیس در ایران سخن گفته و افزوده است : "پس از پیروزی انقلاب هم نقش دولت انگلیس در تلاش برای ضربه زدن به وحدت ملی ، تمامیت ارضی و فتنه گری های گوناگون بر کسی پوشیده نیست."

شهردار تهران اظهار عقیده کرد: یکی از نمونه های این رفتارهای بدخواهانه دولت انگلیس را می توان در ماجرای باغ قلهک و وقایعی که این روزها در این باغ در جریان است ، دید .

وی با بیان این که در این باره توجه به دو نکته ضروری است ، گفت : نخست آن که سفارت انگلیس در تهران سالیان متمادی است که باغ قلهک را به تصرف خود در آورده و این مطالبه هر ایرانی آزاده ای است که از نهادهای مسئول بخواهد اقدام های لازم برای احقاق حقوق مسلم کشور در این زمینه به صورت فعال صورت گیرد.

قالیباف افزود : نکته دوم آن است که در ایام اخیر بر اساس گزارش های موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن ، قطع کردن و آتش زدن درختان باغ قلهک کرده اند.

وی با اشاره به این که نابودی بیش از 300 درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد ، گفت : به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می کنم در کوتاه ترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضائیه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضایی نیز با دقت، سرعت و قاطعیت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.

قالیباف افزود: واقعا جای تاسف است ، دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط زیست و توجه به ارزش های انسانی به خود می گیرد در اقدامی اینچنین ، بدیهی ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می انگارد.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که در پیگیری حقوق شهروندان ذره ای کوتاه نخواهیم آمد ، تاکید کرد: در ارتباط با این پرونده ، شهرداری تهران با طرح دعوای حقوقی موضوع را تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیری خواهد کرد .

باغ قلهک و چالش تهران- لندنبعد از آنکه اعلام شد باغ سفارت انگلستان که در محلۀ قلهک تهران قرار دارد، باید توسط این سفارتخانه تخلیه شود، طی چهار سال اخیر، گروهی از مقامات جمهوری اسلامی خواهان بازپس گیری این محل شده و چالش ها تا صحن مجلس نیز کشیده شده بود.

اوایل مجلس هشتم، تعدادی از نمایندگان با محوریت كمیسیون اصل 90 مجلس به دنبال بازپس گیری باغ قلهك ازسفارت انگلیس بودند، که عدم اعلام وصول این طرح دو فوریتی در جلسه علنی مجلس به شایعه هایی مبنی بر مخالفت شدید دولت یا این طرح دوفوریتی دامن زد.


همان زمان سایت میراث خبر نوشته بود: طرح دو فوریتی پس گرفتن باغ قلهك از سفارت انگلیس بر خلاف اعلام طراحان در صحن علنی مجلس اعلام وصول نشد و گفته می شود سران دیپلماسی به ویژه تعدادی از مسوولان وزارت امورخارجه به دولت در مورد پیامدهای منفی این طرح در سطح بین المللی هشدار داده اند و خواستار شده اند تا دولت به هر نحو ممكن در شرایط حساس كنونی مانع از طرح این موضوع شود. البته علی عسگری از اعضای كمیسیون اصل 90 مجلس با تاكید براینكه این طرح تنهابه دلیل كمبود وقت امروز در صحن علنی مجلس مطرح نشده ،گفته است: برخلاف برخی جوسازی ها تنها به دلیل كمبود وقت این طرح در جلسه علنی روز یك شنبه مطرح نشد اما بزودی دوفوریت آن مطرح می شود تا در صورت موافقت نمانیدگان به سرعت در دستور كار مجلس قرار بگیرد. 
در طرح دو فوريتي نمايندگان عنوان شده كه باغ قلهك بايد از دولت انگليس استرداد شده و به "موزه استعمارشناسي و استكبار ستيزي" تبديل شود.


وی همچنین در مورد نگرانی های سران دیپلماسی مبنی بر غیركارشناسی بودن این اقدام و پیامدهای منفی آن در عرصه بین المللی گفت: گویی دوستان وزارت امورخارجه فراموش كرده اند كه هر گاه ایران یك گام به عقب برداشته استكبار به نفع خود بهره برداری كرده و در حال حاضر هم نمایندگان ملت تصمیم دارند حقانیت ایران را در تصرف غیرقانونی باغ قلهك توسط انگلیسی ها مطرح كنند.
چند سال پیش نیز، گروهی از بسیجیان و طلاب، با تجمع در مقابل این محل، قصد حمله و ورود به آنجا را داشتند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه