سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

دو گروه هفت نفره در زندان وکیل آباد مشهد مخفیانه اعدام شده اند

دو گروه هفت نفره در زندان وکیل آباد مشهد مخفیانه اعدام شده اند

"کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" اعلام کرده که از اعدام دسته جمعی اما مخفیانه دو گروه هفت نفره از زندانیان زندان "وکیل آباد" مشهد، در تابستان ماه سال جاری مطلع شده است.
"کانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها" با اعلام این خبر در تارنمای خود نوشته است که این اعدام ها در  در روز بیستم مرداد ماه و در  ۲۹ شهریور ماه سال جاری رخ داده است.
به نوشته این تارنما تمام افراد اعدام شده به جرم ارتباط با موادمخدر به دار آویخته شده اند.
این تارنما همچنین به نقل از منابع خود می نویسد که به جز دو تاریخ یاد شده ، دست کم دو نوبت اعدام گروهی دیگر در  "سه ماهه دوم سال نود" در این زندان رخ داده که کمپین مذکور جزییات بیشتری از اعدام های صورت گرفته به دست نیاورده است.
در روز اول تیرماه سال جاری محمود ذوقی دادستان مشهد ضمن تایید "بالا بودن اعدام های اعلام نشده" در زندان وکیل آباد مشهد و بدون اشاره به تعداد و جزئیات اعدام های اجرا شده در سالهای ۸۸ و ۸۹ ، از ” اجرای پنج نوبت” اعدام گروهی متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر تنها در “سه ماهه نخست سال ۹۰ ” در این زندان خبر داده بود. ‏
پیش از این کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از اعدام " ۱۲ زندانی در تاریخ هشتم تیرماه نود" و " ۱۸ زندانی در تاریخ دوازدهم تیرماه نود" در این زندان خبر داده بود. 
این کمپین همچنین از اعدام ۱۰ نفر در روز هفدهم فروردین ، ۱۲ نفر در روز بیست و چهارم فروردین ، ۱۰ نفر در روز بیست و ششم اردیبهشت ، ۱۲ زندانی در تاریخ دوم خرداد ، ۴ زندانی در تاریخ سوم خرداد و ۲۶ زندانی در تاریخ بیست و پنجم خرداد سال ۱۳۹۰ خبر داده بود.‏
اعدامهای دسته جمعی زندان وکیل آباد مشهد برای نخستین بار در تابستان سال گذشته و توسط احمد قابل از شاگردان آیت العظمی منتظری و از منتقدین نظام سیاسی حاکم بر ایران مطرح شد.
ایران پس از کشور چین بیشترین آمار اجرای حکم اعدام در جهان را دارد.
در روزهای اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل از اجرای حکم اعدام مخفیانه و گروهی دست کم ۳۰۰ زندانی در سال گذشته میلادی و دست کم ۱۴۶ زندانی در سال جاری خورشیدی تنها در زندان وکیل آباد مشهد خبر داده است.‏

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه