سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ شهریور ۲۳, چهارشنبه

آزاد شدن دو تبعه آمريكايي را تكذيب


قوه قضاييه ايران خبر آزاد شدن دو تبعه آمريكايي را تكذيب كرد
قوه قضاييه خبر آزادي فتال و باوئر را تكذيب كرده است
قوه قضاييه ايران گزارش هاي مربوط به آزادي دو شهروند آمريكايي زنداني در ايران را تكذيب كرده و گفته است در اين مورد هنوز تصميمي اتخاذ نشده است.
روز چهارشنبه، ۲۳ شهريور (۱۴ سپتامبر)، وبسايت قوه قضاييه جمهوري اسلامي متن اطلاعيه اداره كل روابط عمومي و تشريفات اين قوه را منتشر كرد كه در آن، ضمن تكذيب خبر آزادي جاشوا فتال و شين باوئر، دو شهروند آمريكايي زنداني در ايران، تاكيد شده است كه فقط اطلاعاتي كه از سوي قوه قضاييه در اين زمينه منتشر مي شود اعتبار دارد.
روز گذشته، خبرگزاري هاي بين المللي به نقل از اظهارات محمود احمدي نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ان بي سي آمريكا گزارش كردند كه اين دو تبعه آمريكايي "تا دو روز ديگر" آزاد خواهند شد و خبرگزاري هاي داخلي نيز خبر آزادي اين دو را منتشر كردند.
در اطلاعيه قوه قضاييه آمده است كه روابط عمومي اين قوه "ضمن تكذيب خبر برخي رسانه ها درباره آزادي دو آمريكايي متهم به جاسوسي، اعلام مي دارد درخواست وكلاي مدافع اين دو متهم در رابطه با صدور قرار وثيقه و آزادي آنان از سوي قاضي پرونده در دست بررسي است و اطلاع ر ساني در اين زمينه از سوي قوه قضاييه صورت خواهد گرفت."
اين اطلاعيه، بدون اشاره به منبع يا فرد خاصي، تاكيد كرده است كه: "هرگونه اطلاع رساني در اين باره از ناحيه ساير افراد موجه نيست."
همزمان با انتشار اظهارات آقاي احمدي نژاد در مورد وضعيت دو شهروند زنداني آمريكايي، برخي خبرگزاري هاي داخلي ايران نيز جزئياتي را در اين زمينه منتشر كردند.
از جمله خبرگزاري فارس به نقل از گفتگوي مسعود شفيعي، وكيل شين باوئر و جاشوا فتال با اين خبرگزاري گزارش كرد كه شعبه ۳۶ تجديد نظر دادگاه انقلاب با آزادي اين دو تبعه آمريكايي با قرار وثيقه نيم ميليون دلاري موافقت كرده است.
 
رسانه هاي بين المللي خبر آزادي دو شهروند آمريكايي را به نقل از احمدي نژاد گزارش كرده بودند
براساس اين گزارش، آقاي شفيعي گفته بود كه "اين موضوع امروز [سه شنبه] به اطلاع خانواده اين دو آمريكايي و سفارت سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا در تهران رسيده و باوئر و فتال مي توانند مانند سارا شورد با توديع وثيقه پانصد ميليون توماني، از كشور خارج شود."
اشاره اين گزارش به سارا شورد، شهروند ديگر آمريكايي است كه در تابستان دو سال پيش همراه با آقايان باوئر و فتال در مرز ايران و عراق دستگير و به زنداني در تهران منتقل شد.
همچنين، وكيل مدافع دو تبعه آمريكايي در گفتگويي با بي بي سي فارسي خبر آزادي موكلان خود با قرار وثيقه را تاييد كرده بود.
شامگاه گذشته نيز گزارش شد كه خانواده هاي شين باوئر و جاشوا فتال با صدور اطلاعيه اي، از خبر آزادي اين دو ابراز خرسندي كردند هر چند گفتند كه در اين مورد جزئيات بيشتري دريافت نكرده اند.
هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا نيز گفت كه از خبر آزادي دو تبعه آمريكايي در ايران "دلگرم" شده است و افزود: ""اميدواريم شاهد نتيجه مثبتي خبري باشيم كه ظاهرا از تصميم دولت ايران در اين زمينه حكايت دارد."
سال گذشته و كوتاه مدتي قبل از سفر آقاي احمدي نژاد به نيويورك براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل در ماه سپتامبر، خانم شورد با سپردن وثيقه آزاد شد و ايران را ترك كرد.
صدور حكم آزادي به قيد وثيقه به معني آن است كه فرد متهم تا زمان از سرگيري رسيدگي قضايي به پرونده در زندان نماند اما در جلسه بعدي دادگاه حضور يابد و در غير اينصورت، وثيقه او به نفع صندوق دولت ضبط مي شود.
دادگاه رسيدگي به پرونده شهروندان آمريكايي به اتهام ورود غيرقانوني به خاك ايران و جاسوسي براي سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا در ماه گذشته در تهران تشكيل شد اما خانم شورد در اين جلسه حضور نداشت.
انتشار خبر آزادي دو تبعه آمريكايي در تهران با افتتاح اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل همزمان بود و به گفته دفتر رياست جمهوري ايران، آقاي احمدي نژاد در اين اجلاس سخنراني خواهد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه