سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

رهبر جمهوري اسلامي خود را فقيهي عادل

رهبر جمهوري اسلامي خود را فقيهي عادل و كليدار اصلي نظام خواند
آيت الله علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي، روز پنجشنبه، در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان، در واكنش به انتقاد از «ولايت مطلقه فقيه» گفته است: فقيهي كه عادل است نمي تواند به ميل خود عمل كند. وي همچنين گفته است: مطلقه يعني در دستِ كليددار اصلي نظام، حالت انعطافي وجود دارد.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ايرنا، رهبر جمهوري اسلامي گفته است:« ولايت مطلقه فقيه يعني انعطاف پذيري دستگاه ولايت و معناي اين مسئله اين است كه مجموعه دستگاه هاي تصميم ساز و تصميم گير كه رهبري در رأس آنها قرار دارد به طور دائم با انتخاب آنچه درست تر و كامل تر است، خود را بطور مدام متحول كنند و با تكميل نظام سازي، كشور را به پيش ببرند.»

در حالي رهبر جمهوري اسلامي از انعطاف پذيري «دستگاه ولايت» سخن به ميان آورده است كه منتقدان وي را به ديكتاتوري و خود رايي متهم مي كنند.

وي همچنين با انتقاد از آنچه كه «تناقض ذاتي فهم دشمنان از مفهوم ولايت مطلقه فقيه» خوانده ،گفته است:« آنها مي گويند ولايت مطلقه يعني كشور بر اساس ميل فقيه عادل حركت كند در حاليكه فقيهي كه عادل است نمي تواند به ميل خود عمل كند.»

آيت الله حسينعلي منتظري، از مراجع شيعه كه در سال ۱۳۸۸ درگذشت، در سخنراني سيزدهم رجب خود در سال ۱۳۷۶ «اعلميت» آيت الله علي خامنه اي را مورد ترديد قرار داده و وي را از ورود به وادي مرجعيت بدليل نداشتن صلاحيت منع كرده بود.

آيت الله منتظري گفته بود: «حكومت مطلقه به اين صورت كه تكليف كشور را دوسه نفر معين كنند و مردم هيچ كاره باشند اين در دنياي امروز مواجه با شكست مي‎شود.»

آيت الله منتظري با انتقاد از اقدامات رهبر جمهوري اسلامي، گفته بود كه وظيفه «ولي فقيه، اگر واجد شرايط باشد- بايد نظارت بكند، البته اختياراتي هم دارد كه در قانون اساسي ذكر شده است .» اين انتقادات به حصر شش ساله آيت الله منتظري منجر شد.

به دنبال سركوب اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوري در سال ۱۳۸۸ درايران كه دهها كشته برجاي گذاشت، منتقدان رهبر جمهوري اسلامي وي را به مسئول اصلي اين سركوب ها اعلام كردند.

كليدار اصلي نظام
رهبر جمهوري اسلامي در ادامه بيان ديدگاه خود درباره «ولايت مطلقه فقيه گفته است:« مطلقه يعني در دستِ كليددار اصلي نظام، حالت انعطافي وجود دارد كه مي تواند هر جا لازم شود مسير را تصحيح و تكميل كند.»

رهبر جمهوري اسلامي همچنين در تبين ديدگاه خود از «انعطاف پذيري» «ولايت مطلقه فقيه» گفته بود:«برداشت خطرناكي كه بايد از آن بر حذر بود اشتباه گرفتن انعطاف با انحراف و كوتاه آمدن در مقابل فشارهاي بيروني است.»

در حالي رهبر جمهوري اسلامي مي گويد فقيه «عادل» نمي تواند به ميل خود كشور را اداره كند، كه منتقدان با رد صلاحيت وي، رهبر جمهوري اسلامي را به حكومت استبداد، نقض آزادي ها و سركوب مردم متهم مي كنند.

محسن كديور، يكي از روحانيون منتقد رهبر ايران، پيشتر در مطلبي تصريح كرده بود: آيت الله علي خامنه اي« پس از بيست و يك سال به بزرگترين سمبل استبداد، خودكامگي و انحصار طلبي در ايران تبديل شده اند. ايشان نه تنها مساعي خويش را در طريق تأمين آزادي هاي سياسي و اجتماعي و … به كار نگرفته بلكه بر عكس به بزرگترين مانع آزادي هاي مشروع ملت ايران تبديل شده است.»

وي اضافه كرده بود: «رهبر جمهوري اسلامي «تا زماني كه حاضر نباشد براي بقايش بر سرير قدرت تن به رأي مردم دهد ديكتاتور خواهد بود. در حكومت آزاد و مردمسالار مقام مادام العمر جائي ندارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه