سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۵, سه‌شنبه

شماری از زندانیان سیاسی ایران در دویستمین روز حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، خواستار آزادی رهبران مخالف دولت این کشور شده اند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی از اواسط زمستان گذشته در حصر خانگی قرار دارند
منابع خبری نزدیک به مخالفان دولت این نامه را که از زندان های ایران به بیرون فرستاده شده منتشر کرده اند.
زندانیان سیاسی امضا کننده نامه، حصر خانگی دو رهبر مخالفان دولت را "بازداشت غیرقانونی که به عملیات آدم‌ربایی و گروگان‌گیری شباهت دارد" توصیف کرده اند و خواستار آزادی آنها شده است.
نامه خطاب به مردم ایران نوشته شده و به امضای ۳۳ نفر از زندانیان سیاسی حوادث پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور رسیده است.

این نامه تحولات اخیر در کشورهای منطقه از جمله در تونس، مصر و لیبی را یادآوری کرده که به تغیرات در این کشورها منجر شده است.
نویسندگان نامه به "مسئولان جمهوری اسلامی" هشدار داده اند که "تجربه‌ این کشورها نشان می‌دهد به‌کارگیری ابزار زور و سرکوب برای مهار جنبش‌های ضداستبدادی عمری ندارد."
زندانیان سیاسی نویسنده این نامه نوشته اند که "با تدوام سیاست‌ها و رویه‌های دو سال اخیر، این بنیان‌های نظام است که هر روز سست و سست‌تر می‌شود و نظام را به نظامی خود ویران‌گر تبدیل می‌کند."
علیرضا بهشتی شیرازی، از مشاوران میرحسین موسوی، مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور ایران در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت آقای خاتمی، محسن میردامادی، رئیس کمیسیون امنیت ملی دوره ششم مجلس ایران، حسن یونسی، فرزند وزیر اطلاعات دولت آقای خاتمی، به همراه شمار دیگری از روزنامه نگاران و چهره های سیاسی از امضاءکنندگان این نامه هستند.
"
ارتباطات میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت ایران با خارج از خانه و افراد خانوده شان زمستان سال گذشته پس از دعوت مردم به راهپیمایی در حمایت از مردم معترض تونس و مصر توسط نیروهای امنیتی قطع شد.
طی دویست روز گذشته اطلاعات گاه ضد و نقیضی از وضعیت این دو رهبر معترض دولت ایران منتشر شده است، اما منابع خبری نزدیک به مخالفان تایید کرده اند که این دو در حال حاضر در حصر خانگی به سر می برند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه ایران هم اخیرا با تایید حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی، گفته است: "حصر خانگی، بازداشت نیست اما برخی از افراد به نفع خودشان است که محدود شوند".
دادستان کل ایران تایید کرده که در آئین دادرسی تعبیر حصر خانگی وجود ندارد. با این همه در تاریخ ۳۰ ساله ایران مواردی از حصر خانگی چهره های شناخته شده وجود دارد که مشهورترین آن حصر خانگی آیت الله حسینعلی منتظری بود.
آیت الله منتظری به دلیل انتقاد از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حدود ۵ سال در حبس خانگی بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه