سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ شهریور ۲۲, سه‌شنبه

هیگ: اعتراضات ایران منادی جنبش‌های منطقه بود


ویلیام هیگ
ویلیام هیگ ایران را به دورویی در برخورد با تحولات منطقه متهم کرد
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است نشانه های جنبش های دمکراتیک خاورمیانه دو سال پیش در جریان "قیام میلیونها ایرانی در اعتراض به عدم برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سال ۲۰۰۹" مشاهده شد.

وی گفت در ایران بود که برای اولین بار قدرت رسانه های اجتماعی در به میدان آوردن مردم و جلب توجه جهانیان به آزار و اذیت ها، از جمله صحنه آخرین دقایق زندگی ندا آقا سلطان، مشاهده شد.
آقای هیگ این سخنان را در یک نشست که از سوی روزنامه "تایمز" با هدف انعکاس معضلات شخصیتهای مخالف، فعالان، وکلا و روزنامه نگاران زندانی شده در ایران برگزار شد، ابراز کرد.
او با اشاره به شعر سعدی، "تو که از محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی" گفت بریتانیا از حقوق بشر بعنوان اصلی جهانشمول دفاع می کند و خواهان آن شد تا مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای قوی در محکومیت "نقض حقوق بشر" در ایران صادر کند.
وزیر امور خارجه بریتانیا با اشاره به انقلاب های مردمی در تونس، مصر و لیبی گفت در حالیکه حکومت های منطقه "بیدار" می شوند، ایران "در جهت مخالف" حرکت می کند.
وی گفت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، میر حسین موسوی و مهدی کروبی هفت ماه است در حصر خانگی هستند و صدها نفر از مخالفین، فعالان حقوق بشر، وکلا و روزنامه نگاران در پشت میله های زندان هستند.
او مشخصا از نسرین ستوده و جاوید کیان دو وکیل زندانی در ایران نام برد.
آقای هیگ گفت که ایران پس از چین بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارد و سرانه اعدام در آن بالاتر از هر کشور دیگری در روی کره زمین است.
به گفته او ایران بیش از ۱۰ میلیون صفحه اینترنتی را مسدود کرده است.
ویلیام هیگ گفت که مخالفت دولتمردان ایران با درخواستهای مردم این کشور برای آزادیهای بیشتر و همچنین سرکوب کردن اعتراضات مردمی باعث انزوای ایران شده است و همچنین باعث شده است تا این کشور نتواند مناسبات عادی با دیگر کشورهای جهان برقرار کند.
آقای هیگ با اشاره به ادعای حمایت ایران از انقلابهای مردمی در دیگر نقاط جهان اسلام و همزمان سرکوبی اعتراضات مردم کشور خود، مقامات ایران را به "دورویی شدید" متهم کرد.
اشاره آقای هیگ به تفاوت اظهارات مقامات ایران در خصوص اعتراضات در کشورهای مختلف عربی از جمله تونس و مصر و یمن از یک سو و سوریه از سوی دیگر است.
مقامات ایران اعتراضات در برخی از کشورهای عربی را انقلابهای مردمی خوانده اند اما در واکنش به آنچه که در سوریه اتفاق افتاده است عامل این اعتراضات ضد حکومتی را آمریکا و اسرائیل می دانند.
وزیر امور خارجه بریتانیا، همچنین در سخنرانی خود گفت که درس انقلاب‌های جهان عرب که در یک سال گذشته رخ داده "در مورد ایران نیز صدق می‌کند."
او گفت که تحریمها علیه ایران در صورتی که این کشور نتواند سابقه خود را در خصوص نقض حقوق بشر بهبود بخشد، شدیدتر خواهد شد.
اما وزیر امور خارجه بریتانیا در عین حال گفت که کشورش آماده است تا در هر زمانی در گفتگوهای معنا دار با ایران در خصوص موضوعات حقوق بشری شرکت کند.
اظهارات آقای هیگ در حالی عنوان می شود که سازمانهای مختلف بین المللی و حقوق بشری در موارد مختلف در خصوص دستگیری های فعالان سیاسی و حقوق بشری بیانیه هایی علیه ایران منتشر کرده اند.
در تازه ترین این گونه بیانیه ها یک گروه تحقیق سازمان ملل، در مورد "ناپدید شدن اجباری" آقای موسوی و آقای کروبی، از حکومت ایران توضیح خواسته است.
فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر دوشنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که "گروه تحقیق سازمان ملل در باره ناپدید شدن های اجباری" خواهان پاسخگویی تهران در باره محل نگهداری و رعایت حقوق آقایان موسوی و کروبی و همسران آنها شده است.
همزمان نیز جمعی از زندانیان رجایی شهر در نامه ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه با تاکید بر آنچه آنها "توهین، تنبیه بدنی و هتک حرمت و حیثیت زندانیان توسط ماموران زندان" خوانده اند، خواستار اعزام هیاتی ویژه برای تحقیق و گفتگو با زندانیان جهت کشف حقایق شده اند.
در بخشی از این نامه که در جرس، از سایت های مخالفان دولت ایران، منتشر شده، آمده است: "تنها طی شش ماه گذشته ۸ تن از زندانیان سیاسی-امنیتی مستقر در سالن ۱۲ به شیوه های گوناگون با توهین، تنبیه بدنی و هتک حرمت و حیثیت مواجه شده اند که متاسفانه هر گاه احدی از ایشان درصدد تظلم خواهی برآمده است با شیوه های بسیار حرفه ای و فرار به جلو از جمله ایراد تهمت و گزارشهای غیر واقعی و پرونده سازی آنان را مجبور به عقب نشینی کرده و یا از ترس افزوده شدن برقرار محکومیت جدید، آنان را از طرح و پیگیری شکایت بازداشته اند."
پیشتر نیز عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، در بیانیه ای که در وبسایت خود منتشر کرده، با اشاره به بازداشت عبدالفتاح سلطانی، از اعضای پایه گذار کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، گفته است: "مقامات ایرانی باید به فوریت یکی از برجسته ترین حقوقدانان مدافع حقوق بشر در این کشور را آزاد کنند."
روز شنبه (۱۰ سپتامبر) آقای سلطانی در تهران بازداشت شد و به گفته همسر وی، ماموران با مراجعه به خانه او، مقادیری مدارک و اسناد و وسایل کامپیوتری را نیز با خود بردند.
به دنبال اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران مقامات ایران تعداد بسیاری از معترضان و رهبران آنها را بازداشت کردند. تعداد بسیاری از این افراد هنوز در بازداشت بسر می برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه