سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

حکم دادگاه کهریزک؛ پایان یک ظلم آشکار به نظام اسلامی


به نظر می‌رسد با رسیدگی نهایی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک و صدور حکم قصاص برای دو نفر از متهمان، نوبت رسیدگی به پرونده افرادی است که به قول رهبر معظم انقلاب "مساله اصلی" که زیر سوال بردن آبروی نظام اسلامی بود را رقم زدند.
به گزارش گرداب، انتشار خبر صدور حکم قصاص برای دو نفر از مسئولان بازداشتگاه کهریزک که بعد از ناآرامی‌های سال گذشته مورد توجه قرار گرفته بود، مجددا نام این بازداشتگاه را بر سر زبان‌ها انداخت.

ماجرای کهریزک چه بود؟
در پی آشوب‌های خیابانی که بعد از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی حامیان چند نفر از کاندیداها صورت گرفت، نیروی انتظامی و نهادهای مرتبط با آن تلاش کردند تا با دعوت این افراد به آرامش، اجازه سوء استفاده برخی جریانات ضدانقلاب از این حوادث را ندهند.

با این حال، به دلیل پافشاری برخی جریانات سیاسی بر حضور اغتشاشگران در خیابان‌ها و درخواست‌های مکرر مردم و شهروندان تهرانی برای مقابله با افرادی که امنیت جانی و مالی مردم را تهدید می‌کنند، نیروی انتظامی به برخورد با آشوبگران پرداخت.

در همین راستا، تعدادی از آشوبگران که در جریان اغتشاشات توسط پلیس دستگیر شدند، به بازداشتگاهی در حاشیه جنوبی شهر تهران به نام کهریزک منتقل شدند.

به دلیل عدم رعایت شرایط استاندارد در این بازداشتگاه و غفلت و خودسری برخی از ماموران، چند نفر از بازداشت‌شدگان به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی کهریزک، جان خود را از دست دادند؛ مساله‌ای که با تبلیغات شدید رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران به منظور تخریب وجهه بین‌المللی ایران روبرو شد.

دستور مستقیم رهبری برای تعطیلی کهریزکپس از آنکه اخباری مبنی بر عدم رعایت شرایط استاندارد این بازداشتگاه منتشر شد، رهبر معظم انقلاب شخصا دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه ۴ شهریور، در سخنانی در جمع عده‌ کثیری از دانشجویان اعلام کردند که در حوادث پس از انتخابات، تخلفات و جنایاتی صورت گرفته که به طور قطع با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مقام معظم رهبری از تشکیل پرونده ویژه برای حمله به کوی دانشگاه تهران در روز پس از انتخابات، خبر دادند و تاکید کردند که مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی به مجازات برسند.

گزارش مستند رسانه ملی از بازداشتگاه کهریزکحدود یک ماه از بر سر زبان افتادن نام کهریزک گذشته بود که بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما گزارشی‌ مفصل از این بازداشتگاه و حوادث صورت گرفته در آن، پخش کرد.

در این گزارش برای اولین بار تصاویری نزدیک از بیرون و درون بازداشتگاه کهریزک به نمایش در‌آمد. در این گزارش همچنین به شرایط نامناسب بهداشتی در کهریزک و دستور قاطع رهبری برای تعطیلی این بازداشتگاه اشاره شد.

دیدار والدین کشته شدگان کهریزک با رهبری
بعد از تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به دستور مقام معظم رهبری، ایشان با پدران کشته شدگان این بازداشتگاه - محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی - به نام‌های محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی دیدار کردند و خواستار پیگیری قانونی و قاطع این موضوع شدند.

پدر محمد کامرانی در مصاحبه با یکی از سایت‌های خبری از تماس دفتر مقام معظم رهبری با خانواده وی در همان روزهای نخست خبر داد و گفت ایشان بر اساس پیام تسلیتی که داشتند با ما اظهار دلجویی و همدردی کردند.

وی همچنین به دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در 4 اسفند با ایشان دیدار داشتیم، بعد از تقدیر و تشکر و برای چندمین بار تسلیت و اظهار دلجویی، تأکید داشتند بر اینکه یک گام هم از حق و حقوقتان عقب نشینی نکنید و من هم با اقتدار در کنار شما هستم جهت احقاق حق شهید محمد کامرانی.

کهریزک؛ خوراک فتنه‌گران داخلی برای دشمنان خارجی
اگرچه مساله بازداشتگاه کهریزک و اقدامات غیرقانونی صورت گرفته در آن به عنوان یکی از مسائل دردناک حوادث سال گذشته شناخته می‌شود اما پیگیری مقامات عالی رتبه کشور برای رسیدگی به پرونده متخلفان، حکایت از آن داشت که روند رسیدگی به پرونده این بازداشتگاه روال قانونی خود را طی می‌کند و متخلفان مجازات خواهند شد.

با این حال برخی افراد که تلاش داشتند موضوعی برای تحریک هوادارن خود به حضور در خیابان‌ها و ادامه آشوب پیدا کنند، مساله کهریزک را به موضوع اصلی رسانه‌های بیگانه تبدیل کردند.

مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی مدعی شد که در کهریزک، تعرض و تجاوز جنسی به افراد صورت گرفته است.

اگرچه کذب محض بودن این موضوع با بررسی‌های گسترده و دقیق مجلس شورای اسلامی و کمیته ویژه قوه قضاییه اثبات شد و خود آقای کروبی نیز بعدها اعلام کرد که سندی برای اثبات ادعای خود ندارد و تنها گواهی وی، تلفن یک فرد به روزنامه حزب او است اما این مساله به اهرم فشار سنگین تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

رسانه‌های تلویزیونی اپوزیسیون نظیر بی‌بی‌سی و صدای آمریکا تمام توجه خود را بر روی ادعای دروغ شیخ اصلاحات گذاشتند و مدعی شدند که در زندان‌های ایران، تجاوز جنسی صورت گرفته است.

البته نامه‌نگاری مهدی کروبی به آقای هاشمی رفسنجانی نیز از سوی فعالان سیاسی، یک اقدام تبلیغاتی برای اعمال فشار به مسئولان کشور برای تمکین به خواسته‌های غیرقانونی وی ارزیابی شده است.

ظلم آشکار به نظام اسلامیبا این حال و با وجود تلخی حوادث کهریزک، مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید کرده‌اند که موضوع اصلی که "عدم تمکین به رای مردم" بوده است نباید تحت تاثیر این مساله قرار بگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه تاکید کردند: "عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه‌ی اصلی قلمداد می‌کنند؛ اما این یک ظلم آشکار است."

صدور حکم دادگاه؛ پایانی بر ماجرای کهریزک
به دنبال صدور کیفرخواست علیه 12 نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط دادسرای نظامی تهران که در اطلاعیه قبلی روابط عمومی دادسرای نظامی تهران اعلام گردید، پرونده به دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد و رسیدگی به اتهامات متهمان با رعایت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمین و وکلای آنان صورت پذیرفت.

طی این جلسات، اولیاء دم، جمعی از شکات و وکلای آنان به تفصیل شکایات خود را مطرح کردند و متهمان پرونده و وکلای آنان نیز به طرح دفاعیات خود پرداختند.

پس از پایان رسیدگی، دادگاه بر اساس تحقیقات انجام شده، نظریات پزشکی، قانونی و سایر مستندات موجود در پرونده، دو نفر از متهمان را به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل مرحومان امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمدکامرانی علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیری و پرداخت دیه، به قصاص نفس و 9 متهم دیگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم نموده و یکی از متهمان نیز به دلیل عدم احراز جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است.

به نظر می‌رسد با رسیدگی نهایی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک، نوبت به رسیدگی به پرونده افرادی است که به قول رهبر معظم انقلاب "مساله اصلی" که زیر سوال بردن آبروی نظام اسلامی بود را رقم زدند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه