سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ شهریور ۱۳, یکشنبه

از تهران تا تهرانتو : مهاجرت روزافزون ايرانيان به كانادا



گذرنامه و پرچم كانادا
دويچه وله : جايي نيست كه در تهران مردم جمع بشوند و از مهاجرت به كانادا سخن به ميان نيايد. اين برداشتي است كه فرشيد مطهري، همكار خبرگزاري آلمان، از فضاي حاكم در پايتخت ايران دارد. او در گزارشي درباره مهاجرت روزافزون ايرانيان به كانادا مي‌نويسد كه اين كشور به باغ عدن ايرانياني تبديل شده كه ديگر هيچ اميدي به آيند‌ه‌ي خود در ايران ندارند.
هاله دختري ۳۰ ساله و مهندس شيمي در تهران كه قصد دارد در تابستان به تورنتو مهاجرت كند مي‌گويد: «دلم مي‌خواهد بقيه‌ي زندگي‌ام را در كشوري زندگي كنم كه در آن محدوديت و تبعيض نباشد». اين تنها نظر او نيست. طبق داده‌هاي چندين آژانس مربوط به امور مهاجرت به كانادا در تهران، شمار ايرانياني كه قصد مهاجرت به كانادا را دارند در ۲۰ ماه گذشته دست كم ۳۰ درصد افزايش يافته است.
ناظران مي‌گويند، يكي از دلايل اصلي اين مسئله انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸ است، انتخاباتي كه موجي از اشتياق به تغييرات دمكراتيك و اصلاحات را در جوانان آفريد و در پي برخوردي كه با آن شد، به يأسي بدل گرديد كه ميوه‌‌ي آن ميل به گريز از وطن بود.
يك جامعه‌شناس به خبرگزاري آلمان مي‌گويد: «ما شاهد مهاجرت جوانان و تحصيل‌كرده‌هايي هستيم كه ديگر چشم‌انداز روشني براي خود در ايران نمي‌بينند». وي مي‌افزايد: «آنها نمي‌خواهند خود را اينجا تلف كنند، بلكه در جست‌وجوي آغاز جديدي در كشوري مانند كانادا هستند كه به آنها فرصت مي‌دهد، ‌توان بالقوه‌ي خود را عملي سازند».
سال‌هاي بعد از انقلاب، نخستين موج مهاجرت
نخستين موج مهاجرت از ايران در سال‌هاي پس از انقلاب شكل گرفت. در آن زمان مهاجران بيشتر راه آمريكا و اروپا را در پيش مي‌گرفتند. بسياري از ايرانيان از طبقات مختلف اجتماعي، از دكتر گرفته تا كارگر، راهي كشورهاي ديگر شده و درخواست پناهندگي كردند. اين موج اول مهاجرت اكنون شهروندان ديگر كشورها شده‌اند.
شهر تورنتو كه به «تهرانتو» شهرت يافته است
طبق آمار رسمي، در حال حاضر ۵ ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي‌كنند. اما ناظران مي‌گويند، رقم واقعي بيشتر از اين است چرا كه فرزندان اين افراد كه در خارج به دنيا آمده‌اند در اين آمار در نظر گرفته نشده‌اند. يكي از اساتيد دانشگا‌ه‌هاي تهران نسل دوم ايرانيان مقيم خارج از كشور را «نسل از دست‌رفته» مي‌نامد و مي‌گويد: «اين نسل حاصل وضعيت ۳۰ سال گذشته در ايران است».
محبوبيت روزافزون كانادا
كانادا از چند سال پيش به عنوان يكي از اهداف اصلي مهاجرت ايرانيان تبديل شده و به دليل شرايط آن بخصوص نظر تحصيل‌كرده‌ها و اساتيد و متخصصان ايراني را جلب كرده است.
طبق يك سرشماري، شمار مهاجران ايراني مقيم كانادا در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۹۲۰۸۵ نفر مي‌شد. در حاليكه در حال حاضر اين رقم بالغ بر بيش از ۲۵۰ هزار نفر مي‌شود.
شهر تورنتو چنان از ايراني انباشته شده كه به آن «تهرانتو» مي‌گويند. خبرگزاري آلمان همچنين مي‌نويسد، از ويژگي‌هايي كه در موج جديد مهاجران ايراني جلب نظر مي‌كند اين است كه اين افراد به خاطر نياز مالي راهي كانادا نشده‌اند.
در گزارش اين خبرگزاري از يك دكتر و يك دندانپزشك نام برده مي‌شود كه حتي در ايران درآمدي بيشتر از كانادا داشتند، اما فرار را بر قرار ترجيح داد‌ه‌اند. آنها مي‌گويند، مي‌خواهند در كشوري زندگي كنند كه «شاد بودن تقبيح و مجازات نشود» و «انسان از حق انتخاب برخوردار باشد نه اينك برايش انتخاب كرده‌باشند».
انتخابات ۸۸ و حوادث بعد از آن هم به موج مهاجرت از ايران شدت بخشيد. بسياري از ايرانياني كه راهي كانادا مي‌شوند تصور مي‌كنند كه انتخاب سياسي آنها ناديده و سركوب شده است.
دختري به نام فريناز مي‌گويد، ترجيح مي‌دهد در كشوري زندگي كند كه كانديداي مورد علاقه او حتي اگر شكست هم بخورد، بتواند اعتراض و پس از آن به راحتي زندگي كند و فعاليت‌هاي هوادارانش نيز ادامه يابد. در حالي كه مير حسين موسوي و مهدي كروبي، دو تن از نامزدهاي معترض به نتايج انتخابات ۸۸، اينك در حبس به سر مي‌برند.
نبود آزادي در مسايل جنسي، از ديگر دلايل مهاجرت
نسل جوان ايراني با محدوديت‌هاي اجتماعي متعددي روبرو است، از جمله محدوديت ارتباط با جنس مخالف. در گزارش خبرگزاري آلمان به نقل از مريم، يك دانشجوي ۲۸ ساله‌ي ايراني، آمده است: «ازدواج تنها راه ارتباط با جنس مخالف است. به ما مي‌گويند، تفريح غيراخلاقي است و شهوت گناهي است كه حتي به زلزله منجر مي‌شود».
آيت‌الله كاظم صديقي، امام جمعه‌ي موقت تهران، در فروردين ماه ۸۹ گفته است: «بانواني كه ظاهر مناسبي ندارند باعث گسترش زنا در جامعه مي‌شوند كه اين باعث افزايش زلزله است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه