سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

قصد دارند هوتن کیان را در زندان زجر کش کنند




گفتگویی داشتیم با آقای نقی محمودی وکیل دادگستری در رابطه با وکیل در بند آقای جاوید هوتن کیان که در حال حاضر در زندان تبریزهستند. 
فریاد سبز:آقای نقی محمودی وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه در رشته حقوق قضایی ، که نزدیک به ۷ ماه است که مجبور به خروج از ایران شده اند قبل از عزیمت به ترکیه در آذربایجان و در شهر تبریز وکالت عده ی زیادی از فعالین مدنی آذربایجان را برعهده داشته اند که به همین دلیل در طی ۴ سال سه بار پروانه وکالتشان را تمدید نکردند و همینطور مانع از تدریسشان در دانشگاه شدند نهایتا پس از اقدام به دستگیریشان و اعمال مشکلات و محدودیت های زیاد مجبور به خروج از ایران شده است .
هوتن کیان وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ برابر با دهم اکتبر سال ۲۰۱۰ در دفتر خود به هنگام ملاقات با دو خبرنگار آلمانی و پسر سکینه محمدی زن محکوم به سنگسار توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی استان آذربایجان شرقی بازداشت شدند.
۱- آقای محمودی شما وکیل آقای کیان بودید؟
من در فروردین ۹۰ برای اخذ وکالت از هوتن کیان به زندان تبریز مراجعه کردم و بعد از مشکلات بسیار توانستم که ایشان را ملاقات کنم و ایشان در سه صفحه در سربرگ من وضعیت خودش را توضیح دادند و وکالت نامه را امضا کردند که همزمان با ملاقات با ایشان یک نفر سرباز ناظر و در حقیقت مراقب همه کارها بود و بعد از اتمام ملاقات ما عنوان کرد که رئیس زندان به من گفته که هر نوشته یا هر کاغذی که رد و بدل میشود بایستی من آنها را ببینم که آنها را به همراه وکالت نامه پیش رئیس زندان برد که رئیس زندان هم با خارج ساختن آنها مخالفت کرد و من بدون اینکه بتوانم وکالتنامه و سربرگ های خودم را پس بگیریم از زندان تبریز خارج شدم.
۲- این آخرین باری بود که ایشان را دیدید؟
بله آخرین دفعه ای بود که ایشان را دیدم البته بعدا نیز پیگیر وضعیت و کارهایش بوده ام .زمان ملاقات شاهد وضعیت بهم ریخته جسمی و روحی اش بودم و می گفت که روزی چند تا قرص اعصاب می خورد و قرصهای اعصاب هم به شدت از لحاظ روانی ایشان را تخریب کرده بود و حالت منگی و عدم  تعادل جسمی و روحی را در ایشان مشاهده کردم . البته تا امروز هم پیگیر وضعیتشان بوده ام همچنین از کانالهای دیگراطلاع یافتم که خیلی اذیت شده اند و در راستای تداوم این اذیت ها هوتن  را از بند مالی  به بند متادون منتقل کردند و امکان ملاقات هوتن با هیچ وکیلی را فراهم نمی کنند که آن بند هم به دیگر زندانی ها هشدار داده اند و آنها را تهدید کرده اند که در صورت ارتباط با هوتن کیان ملاقاتشان قطع شده و یا از امکان استفاده از مرخصی یا آزادی مشروط بهره مند نخواهند شد. بنابراین ایشان را در یک وضعیت کاملا ایزوله و بدور از ارتباط با دیگران قرار داده اند که خیلی وضعیت نامناسبی است من می توانم بگویم که در طول حیات ننگین جمهوری اسلامی هیچ وکیلی به اندازه هوتن کیان از لحاظ روحی و جسمی شکنجه نشده است در یک جمله می خواهم بگویم که قصد دارند هوتن کیان را در زندان زجر کش کنند.
۳-  آیا شما اطلاع دارید که خانواده ایشان با وی ملاقات می کنند یا خیر؟
نه ، از این امر اطلاعی ندارم ولی می دانم که زندانیان دیگر را از ملاقات و هم صحبتی با ایشان برحذر داشته اند .
۴- بر اساس اخبار منتشره آقای جاوید هوتن کیان به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از وکالت  محکوم شدند آیا شما اطلاع دقیق تری در این مورد دارید یا خیر؟
طبق آخرین اطلاعات دریافتیم آقای هوتن کیان به ۶ سال حبس تعزیری و محرومیت دائم از حرفه وکالت به لحاظ ابطال پروانه وکالتشان محکوم شده است .
 ۵- در خبرها آمده بود که ایشان مقاله پژوهشی در نفی سنگسار نوشته بودند که به نفی نظریات آیت الله خمینی (رهبر سابق جمهوری اسلامی) صراحتا می‌پرداخت آیا در رابطه با این مقاله هم اتهاماتی به ایشان نسبت داده شده است ؟
هوتن در زمان ملاقات اینجانب در زندان در مورد این مسئله صحبت کرد که چنین مقاله ای در نقد مجازات شرعی سنگسار نوشته است که به خاطر آن در دادسرای عمومی و انقلاب تهران بازجویی شده و همان جا هم پرونده مختومه شده است .
۶- یعنی فقط در رابطه با پرونده خانم محمدی ایشان بازداشت و محاکمه شده اند؟
بله، اساسا بازداشت و شکنجه های جسمی و روحی شدید اعمال شده به ایشان در ارتباط با پرونده خانم سکینه محمدی آشتیانی بوده است. چرا که پرونده خانم سکینه محمدی آشتیانی به یک موضوع مناقشه برانگیزو در عین حال پر هزینه برای جمهوری اسلامی تبدیل شده بود و از طرف دیگر زمانی که آقای محمد مصطفایی از ایران خارج شد و متاسفانه بدون توجه به اینکه وکیل دیگر خانم آشتیانی در زندان هست مطالب انتقاد برانگیز زیادی در رسانه ها مطرح کردکه این امر نیز زمینه ساز اعمال خشونت نسبت به هوتن کیان شد و متاسفانه آقای مصطفایی هیچ اقدامی در ارتباط با اعلام حمایت و یا تلاش برای نجات هوتن کیان از طریق تشکیل یک کمپین نکرده است بنابراین  دست جمهوری اسلامی باز شد که به راحتی هر آنچه را که بخواهد با هوتن انجام دهد و همان شد که امروز ما شاهد آن هستیم .
۷-  آیا از آخرین وضعیت جسمی ایشان آگاهی دارید؟
 بندی که ایشان را به آن منتقل کرده اند، بند مخصوص نگهداری زندانیان معتاد به مواد مخدر هست که تقریبا همه آنها هر روز از داروی ترک اعتیاد متادون استفاده می کنند. دارویی که به صورت مایع هست و هر چند که به ظاهر برای ترک اعتیاد ساخته شده ولی بعد از مدتی باعث می شود که دستگاه گوارش از کار بیافتد و حتی مواقعی منجر به مرگ فرد شده است .
۸- به همراه ایشان دو خبرنگار آلمانی نیز دستگیر شده بودند که پس از چند ماه با پرداخت جزای نقدی آزاد شده اند آیا دولت آلمان یا خبرنگاران برای آزادی آقای کیان تا کنون کاری انجام داده اند؟
همانگونه که همه شاهد هستند جمهوری اسلامی بر سر پرونده های مهم و جنجالی زیادی با کشورهای اروپایی معامله کرده است این معامله ها در بعضی مواقع به شکل معامله اقتصادی بوده در بعضی مواقع تبادل زندانی با متهم یا مجرم بوده است. متاسفانه در قضیه خبرنگاران آلمانی هم این موضوع اتفاق افتاد که این افراد به راحتی  با پرداخت یک مبلغ ناچیز جزای نقدی از زندان آزاد شدند و به کشورشان برگشتند و دولت آلمان هم تا به حال هیچ اقدامی برای آزادی هوتن انجام نداده و حتی خود خبرنگارها هم تا یک ماه قبل هیچ صحبتی در ارتباط با اینکه چه بر سر خودشان و چه بر سر هوتن آمده است نکرده بودند و تازه لب به سخن گشوده اند و یکی از این افراد در کتابی به شرح این مصائب پرداخته است. از طرف خبرنگاران المانی هم هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت هوتن انجام نشده که کمکی به آزادیش شود. من اعتقاد دارم تا زمانی که فشار های لازم به جمهوری اسلامی اعمال نشود همان فشاری هایی که باعث شد که سنگسار خانم سکینه محمدی متوقف بشود ، جمهوری اسلامی حاضر به آزادی هوتن از زندان نخواهد شد.
۹- آیا کانون وکلا هیچ اقدامی برای آزادی ایشان انجام داده است ؟
متاسفانه خیر، چون هیئت مدیره کانون وکلا تحت نظارت قوه قضاییه است و انتخاب آنها با تایید صلاحیتشان توسط دادگستری مرکز استانها انجام میشود معمولا سعی می کنند خود را وارد چنین موضوعی نکنند در گذشته هم شاهد وضعیت وخیم بعضی از وکلا در زندان بودیم مثل وضعیت آقای ناصر زرافشان که به ۵ سال زندان محکوم شده بودند و همینطور آقای سیف زاده و آقای شعله سعدی که در حال حاضر زندان هستند و چند وکیل دیگر که متاسفانه کانون های وکلا اقدامات عملی حائز اهمیتی در خصوص وضعیت وکلا برای رهایی آنها انجام ندادند.
۱۰-  اگر در پایان فکر می کنید صحبتی ناگفته مانده لطفا بفرمایید.
امیدوارم به کمک اصحاب رسانه و خبرنگاران و رادیو تلویزیونهای کشورهای اروپایی کمپینی تشکیل شود تا در خصوص وضعیت وخیم هوتن کیان برای تمام دنیا اطلاع رسانی شود همان اقدامی که در خصوص همکار شیرزنم خانم نسرین ستوده تا به حال به دفعات انجام شده است چرا که هوتن کیان تقریبا همزمان با خانم نسزین ستوده بازداشت شده ولی متاسفانه اخبار وضعیتشان تا به حال به درستی منعکس نشده است و تمام دنیا موکل ایشان خانم سکینه محمدی آشتیانی را بیشتر از هوتن می شناسند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه