سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

علیرضا رجایی به سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه منتقل شد


علیرضا رجایی به سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه منتقل شد
خبرگزاری هرانا - علیرضا رجایی فعال سیاسی که در بند ۳۵۰ اوین بسر می‌برد بوسیله بازپرس دادسرای اوین احضار و مجددا اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شد و سپس برای بازجویی به سلولهای انفرادی بند ۲الف در زندان اوین منتقل شد.
علیرضا رجایی که از تیرماه سال ۱۳۹۰ پس از ۲ ماه انفرادی در بند ۲الف به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل و در حال حاضر دوران محکومیت مربوط به حکمی که در سال ۱۳۸۰ علیه وی صادر شده را سپری می‌کند روز یکشنبه ۹۱/۲/۳ بوسیله بازپرس دادسرای اوین احضار و مجددا اتهام تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شد و پس از آن رجایی برای بازجویی به سلول انفرادی در بند ۲الف، بازداشتگاه سپاه پاسداران در زندان اوین، منتقل شد. به گزارش کلمه، در ماه‌های پایانی سال ۹۰ بازجوی رجایی وی را تهدید کرده و سوگند یاد کرده بود که با وی برخورد شدید خواهد کرد و وی را از بند ۳۵۰ به زندانی با شرایط به مراتب بد‌تر منتقل خواهد کرد.

بازجویان بار‌ها به زندانیان سیاسی تاکید کرده‌اند که هرگونه تصمیمی در مورد میزان محکومیت آن‌ها و نحوه تعامل و محل نگهداری آن‌ها و مرخصی بوسیله بازجو‌ها گرفته می‌شود.

تجربه زندانیان سیاسی در سال‌های اخیر نیز نشان داده مسئولین قضایی کاملا تابع تصمیمات بازجو‌ها هستند و این در حالی است که نگهداری زندانیان پس از صدور حکم در فضای انفرادی و در زندان‌های امنیتی نظیر ۲۰۹ و ۲الف خلاف مقررات است.

لازم به ذکر است که علیرضا رجایی علاوه بر محکومیت ۳ ساله که در حال حاضر آن را می‌گذراند، پرونده‌ای با اتهامات مشابه سال ۸۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای وی تشکیل شده که به موجب آن در دادگاه بدوی به مدت ۴ سال به حبس تعزیری محکوم شده که پس از آن در روز گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام پرونده جدیدی در شعبه ۴ بازپرسی برایش مفتوح شده است.
موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    ماده ۳۱ کنوانسیون حقوق زندانیان: تنبیه و شکنجه بدنی، قرار دادن زندانی در سلول تاریک و یا هرگونه مجازات بیرحمانه، غیرانسانی و اهانت آمیز تحت هر شرایطی ممنوع است و باید به طور کامل از لیست مجازات و تنبیه برای جرائم انضباطی خارج شود.
•    بند ۱ ماده ۱۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: در باره کلیه افرادی که از آزادی خود محروم شده‌اند باید با انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی شخص انسان رفتار کرد.
•    ماده ۷ قطعنامه اصول اساسی رفتار با زندانیان: تلاش‌ها در جهت حذف حبس انفرادی به عنوان مجازات، یا در جهت محدود کردن استفاده از آن، باید انجام و تشویق شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه