سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ اسفند ۲۱, یکشنبه

دزدان اختلاس ایران هرگز محاکمه نمی شود

.........جهرمی: زیر مجموعه احمدی نژاد فساد اقتصادی دارند/ انتشار خبر اختلاس کار اشتباهی بود

 جهرمی، مدیرعامل برکنار شده بانک صادرات و از متهمان اختلاس سه هزار میلیاردی در سیستم بانکی، بار دیگر مسوولیت اختلاس را بر عهده دولت و مدیرعامل فراری بانک ملی دانست و اتهامات خود را رد کرد. اما برای اولین بار تایید کرد که یک بار مورد بازجویی قرار گرفته و تفهیم اتهام شده است.
آقای جهرمی می گوید، افراد زیر مجموعه احمدی نژاد فساد اقتصادی دارند. 
در جریان افشاگری های هواداران دولت و اصولگرایان هوادار آیت الله خامنه ای علیه یکدیگر، نام محمد جهرمی امین مالی بیت رهبری از یک سو و محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد از سوی دیگر به عنوان متهم ردیف اول در بزرگترین اختلاس تاریخ ایران ذکر شده است.
حامیان آیت الله خامنه‌ای از تیم احمدی‌نژاد به عنوان مهم‌ترین عاملان این اختلاس نام می‌برند٬ اما نزدیکان احمدی‌نژاد این اتهام را رد کرده و خواستار انتشار اسناد و مدارک مربوط به این اختلاس هستند.
در پی این درگیری ها، بانک مرکزی نیز با صدور اطلاعیه ای، محمد جهرمی را که در زمان اختلاس مدیر عامل بانک صادرات بوده است به عنوان متهم ردیف اول معرفی کرد. در واکنش به این اطلاعیه، محمد جهرمی نیز انگشت اتهام را به سوی محمودرضا خاوری مدیر عامل فراری بانک ملی نشانه رفت.
این در حالی است که در دادگاه رسیدگی به این پرونده، نام هیچ یک از متهمان دولتی و پرنفوذ به میان نیامده و قوه قضاییه تنها اتهام متهمان غیر دولتی را مورد رسیدگی قرار داده است.
آقای جهرمی به تازگی و در گفت و گویی با "خبرآنلاین" که امروز منتشر شد، بار دیگر به رفع اتهام از خود پرداخت.
وی با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی گفت: من در مصاحبه ای گفتم که موضوع اختلاس،  با تبانی و مهندسی شده صورت گرفته و بدون کمک مسئولان اجرایی قادر نبودند این کار را انجام دهند. این موضوع آقای احمدی نژاد را عصبانی کرد و گفتند چرا من از واژه مسئولان اجرایی استفاده کردم. 
جهرمی با بیان اینکه این اتفاق در سطوح پایین قابل وقوع نبود، افزود: من وقت گرفته بودم تا برم پیش آقای احمدی نژاد و به ایشان بگویم افراد زیر مجموعه ات فساد اقتصادی دارند ولی مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به گونه ای ذهنیت برای آقای احمدی نژاد به وجود آورده بودند که اصلا پذیرش حرف های من را هم نداشتند و به همین خاطر هم وقت برای شنیدن حرف های من نگذاشت. ایشان گمان می کردند آن مصاحبه من ضربه بزرگی زده است. بعد از آن هم به آقای بهمنی و آقای حسینی گفته بود که باید من را از ریاست بانک صادرات برکنار کنند. آقای بهمنی من را خواست و گفت: « آقای احمدی نژاد گفته شما را از لحاظ قانونی عزل کنم و بگویم شما صلاحیت نداری. » در پاسخ به ایشان گفتم زمانیکه از شورای پول و اعتبار کنار گذاشته شدم استعفا نامه خودم را نوشته بودم و می خواستم آن را به آقای احمدی نژاد بدهم. چرا که توافقی با آقای احمدی نژاد مبنی بر حضورم در شورای پول و اعتبار داشتم و ایشان زیر آن زده بود. مثل توافق هایی که در وزارت کار با من داشتند و عمل نکردند.
آقای بهمنی گفت: « استعفا بدهید. » من هم به ایشان گفتم: « من استعفا نمی دهم چرا که اولا مقصر شناخته می شوم و ثانیا موضوع را دارم پیگیری می کنم و در بانک ملی و بانک مرکزی، به سر و نخ هایی رسیدم. همچنین پیرامون موضوع فساد بانکی در دولت، مجموعه دولت و اطرافیان آقای احمدی نژاد اطلاعاتی کسب کردم که در اختیار قوه قضاییه گذاشتم و پیگیر آن هم هستم. اگر می خواهید من را عزل کنید. »
جهرمی با تاکید بر اینکه محمودرضا خاوری در این اختلاس نقش داشته است، گفت: پس از اینکه مدارکی که در اختیار قوه قضاییه خوزستان قرار دادیم و آنها هم به دنبال آن رییس شعبه بانک ملی و رییس منطقه آزاد را دستگیر کرده بودند، آقای خاوری را هم خواستند. من تمایلی ندارم الان مطرح کنم که چه کسی اجازه داد تا آقای خاوری فرار کند. دولت پیگیری می کرد که آقای خاوری باید به خارج از کشور برود اما این که چه کسی نقش داشته است را الان نمی گویم و قصد دارم بعد ها اشاره کنم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا سیستم امنیتی به راحتی اجازه خروج آقای خاوری را داده است؟ گفت: اجازه بدهید برخی مسایل را توضیح ندهم و به موقع آنها را مطرح خواهم کرد. در زمانی این کار را خواهم کرد. در حال حاضر خوشبختانه قوه قضاییه رسیدگی خوبی داشته و مدارک کامل تری پیدا کرده است. از سوی دیگر اعترافات خوبی هم به دست آمده و مشخص شده که آقای خاوری چه میزان گرفته است یا اینکه خواهر زاده آقای مشایی چه مقدار دریافت کرده است. در کیفر خواست نامش آورده شده است. همچنین برخی از معاونان، مدیران کل و کارشناسان برخی از وزارتخانه ها هستند. دو مدیر عامل بانک دولتی در این داستان رشوه گرفته اند و در کیفرخواست آمده است. آنچه در کیفر خواست این 32 نفر مطرح شده سبب شده مردم بیشتر آگاهی پیدا کنند. 
معاون سابق شورای نگهبان افزود: برخی فضا سازی سیاسی کردند تا انتفام بگیرند. برخی از نمایندگانی که در این مساله نقش داشتند و تمایل داشتند فرافکنی کنند. یک عده هم فشار آوردند که باعث شد من را بازجویی کردند و به عنوان اهمال در کار که این اتهام را قبول نداشتم، تفهیم اتهام کردند.
جهرمی با اشاره به اظهارات احمدی نژاد که خواستار دستگیری او شده بود گفت: من از احمدی نژاد تعجب میکنم. وقتی اسم می برند که فلانی باید دستگیر شود باید بررسی کرد که اصلا از فلانی شما مدرکی دارید؟ این فساد بانکی پیش از حضور من در راس بانک صادرات به وقوع پیوسته است و بعد هم در بانک ثبت نبوده که پیشگیری کنم. بعد از آن هم برخی از مسئولان دولتی فساد داشته اند. بالاخره این آقای معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیش تر هم رییس دفتر وزیر بود اعتراف هایی در رابطه با رشوه اش هست. یک مدیر عامل بانک دولتی دیگر جدا از آقای خاوری هم در این پرونده حضور دارد. اینکه گفته می شود چرا اینها دستگیر شدند و من دستگیر نشدم از عصبانیت یک فرد است که از خصومت شخصی شکل گرفته است. علت آنهم این است که با پیگیری های من برخی از اطرافیان زیر سوال رفته اند. دلیل نمی شود که به این خاطر علیه من موضع گیری شود. یک رییس جمهوری باید دنبال این باشد که افراد نا پاک از سیستم حذف شوند وبا آنان برخورد شود. حتی برخی سایت ها دولتی شایع کردند خانواده من در این فساد بانکی نقش داشتند و پسر من دستگیر شده است. همه این موارد دروغ است. بنده نه دستگیر شدم و نه اتهام من فساد و مشارکت در آن است. 
جهرمی با بیان اینکه انتشار خبر این اختلاس، کار اشتباهی بود، گفت: پخش این موضوع توسط بانک مرکزی، برخی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس صورت گرفت. احساس می کردند که دیگران می آیند و موضوع را پخش می کنند و ما عقب می مانیم پس آمدند زود تر پخش کردتد و فرافکنی کردند. بنده حتی یک روز هم در پیگیری اینکه اطلاعات را به آقای احمدی نژاد برسانم کوتاهی نکردم ولی آقای احمدی نژاد وقت ندادند تا من با ایشان صحبت کنم بعد قضاوت نمایند. من هر روز پیگیری می کردم و در برخی جلسات آقای احمدی نژاد را دیدم و به ایشان گفتم نیم ساعت به من وقت بدهید که دیدم می ترسد از من این موضوع را بشنود. خدا به همه ما توفیق بدهد که بصیرت لازم را پیدا کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه