سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

مجتبی سمیع‌نژاد: حمید قاسمی شال شهروند ایرانی ـ کانادایی که به اتهام «جاسوسی و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود، سال گذشته در آستانه‌ی اجرای حکم دستور به توقف حکم اعدامش داده شد، اما با گذشت یک سال از این موضوع و با در درخواست اعاده دادرسی وی بار دیگر در خطر قرار گرفته است.
خواهر حمید قاسمی شال در گفت‌وگو با «خانه حقوق بشر ایران» با اعلام این‌که درخواست اعاده دادرسی برادرش طی هفته گذشته رد شده، گفت: «ما فعلا وضعیت‌مان مثل گذشته است، هر کاری که کردیم تا راه نجاتی پیدا کنیم، اتفاقی خاصی نیافتاد. با وجود این‌که آقای جعفری رئیس شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور به ما گفته که من مدارک موجود در پرونده را خوانده‌ام و حمید قاسمی شال بی‌گناه است و هیچ  جرمی مرتکب نشده و حقش نیست که چنین اتفاقی برایش بیافتد، ولی با این حال کاری نمی‌توانم بکنم و فقط سکوت می کنم. من به ایشان گفتم که جواب دادن به بنده‌ی خدا خیلی راحت‌تر از جواب دادن به خداوند است. اما نمی‌دانم چرا ایشان سکوت می‌کنند.»
خواهر این زندانی ادامه داد: «دلیل این‌که گفتند کاری نمی‌توانند در مورد قبول اعاده دادرسی بکنند این است که یک‌بار قبلا درخواست اعاده دادرسی شده و رد شده بود. برای همین دیگر کاری نمی‌توانند بکنند. این در حالی است که خودشان می‌دانند که گناهی مرتکب نشده است، اما جوابی نمی‌دهند.»
حمید قاسمی شهروند ایرانی و کانادایی که سال ۸۷ برای دیدار با اعضای خانواده‌اش به ایران آمد. در روزهایی که او در ایران بود برادرش ناخدا یکم البرز قاسمی به اتهام جاسوسی بازداشت شد و حمید برای پیگیری وضعیت برادرش پس از چندین بار مراجعه به حفاظت اطلاعات ارتش خود نیز با همان اتهام در خرداد ماه ۱۳۸۷ بازداشت شد. وی در ابتدای بازداشت مدت هجده ماه را در سلول‌های انفرادی گذازنده بود.
او همچون برادرش در هشت ماه اول دوران بازداشت خود از حق تماس با اعضای خانواده  و یا دسترسی به وکیل محروم بود و تحت شکنجه قرار گرفته بود.
برادر وی البرز قاسمی سال ۱۳۸۸  بر اثر بیماری در زندان در حالی که وی نیز به اعدام محکوم شده بود درگذشت، اما خانواده قاسمی شال گفته بودند که وی کاملا «سالم» بوده و هیچ بیماری نداشته است.
خواهر این زندانی در مورد این‌که اکنون پرونده قاسمی شال بعد از رد درخواست اعاده دادرسی در چه وضعیتی است به “خانه”ی ما گفت: «پرونده فعلا همان وضعیت سابق را دارد و طبق قولی که آقای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران به ما داد در سال گذشته قرار نیست که حکم اجرا شود، ولی هیچ دستوری مبنی بر این وجود ندارد. در واقع این تنها یک حرفی است که ایشان زده‌اند. یعنی در واقع هر اتفاقی الان برای برادرم بیافتد، افتاده و برای آن حرف هیچ ضمانتی وجود ندارد.
حمید قاسمی شال هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد، خواهر وی در مورد آخرین وضعیت برادرش در زندان گفت: «ما هفته‌ای یک‌بار او را در زندان ملاقات می کنیم، از نظر روحی بسیار وضعیت نامناسبی پیدا کرده و اصلا حال روحیش بعد از شنیدن این خبر که درخواست اعاده دادرسی‌اش رد شده مثل ما خوب نیست.»
خواهر قاسمی شال گفت: «ما امروز بار دیگر درخواست عفو را نوشتیم، رئیس اندارزگاه هم زیر نامه را پاراف کرده  و حسن اخلاق حمید را در زندان تأیید کرده و درخواست هرگونه همکاری و مساعدت با او را کرده است. در این نامه حمید دقیقا اعلام کرده با هیچ گروهی همکاری نداشته و عضو هیچ گروهی نیست. این نامه هم امروز تحویل دادستان تهران و مراجع قضایی شده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه