سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ اسفند ۲۱, یکشنبه

اتهام احسان هوشمند، مصاحبه با هاشمی رفسنجانی است.............

احسان هوشمند، فعال مطبوعاتی و پژوهشگر مطالعات قومی بیش از ۶۵ روز است که در بند ۲۰۹ و در سلول انفرادی نگهداری می شود و به علت ضرب و شتم و شرایط سلول انفرادی از درد گوش و زانو رنج می برد. اما علی رغم نیاز رسیدگی پزشکی وی همچنان در شرایط نامناسب در سلول انفرادی رها شده است.

همسر احسان هوشمند در این خصوص به "جرس" می گوید: " همسرم یک تماس کوتاه تلفنی با ما داشت و یک توضیحات مختصری از وضعیتش داد. تقریبا یکماه بود که ایشان تماس نداشت و در این یک ماه هم به دفعات محدودی بازجویی شده بود و به حالت ایزوله و رها شده در سلول انفرادی قرار داشت. حتی واقعا نمی دانم باید از این تلفن خوشحال باشم یا نگران؟ چون مشخص بود که از دفعات پیش فشار بر روی ایشان "بیشتر" است و از نحوه صحبت کردنش متوجه شدم بشدت احساس خستگی می کند. ضمن اینکه گوش دردش را مدام تکرار می کرد و اینکه صداهایی در گوشش می پیچد که مانع خواب شب هنگام او می شود، اگر چه در سلول انفرادی اصلا شب و روز را تشخیص نمی دهد و برایش معنا ندارد. زانو درد شدید بخاطر راه رفتن های مکرر در سلول با ابعاد بسیار کوچک داشت و خودش می گفت برای اینکه روحیه اش را حفظ کند و بتواند استقامت کند، چاره ای جز راه رفتن ندارد."
وی ادامه می دهد: "وقتی از گوش دردش صحبت کرد با توجه به اینکه اصلا سابقه گوش درد نداشت، مشخصا از ایشان پرسیدم که بخاطر فضای سلول که هوا جریان ندارد این مشکل را پیدا کرده که گفت نه و گفتم آیا ضربه ای به گوشت زده اند که گفت بله..."
احسان هوشمند ،جامعه شناس و پژوهشگر برجسته حوزه مطالعات قومی ایران است که در این حوزه مقالات و آثار و پژوهش های متعددی در کارنامه فعالیت های ارزشمند خود به ثبت رسانده است. این پژوهشگر کرد با دانش عمیقی که پیرامون مختصات تاریخی -فرهنگی ایران داشته همواره تلاش کرده است دیدگاههای خود را بصورت علمی و روشمند و بی طرفانه در جهت منافع ملی به علاقمندان ارائه دهد. این محقق کرد با توجه به مدارج علمی خود در حوزه جامعه شناسی در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی مقالات فراوانی نگاشته است.
خانم هوشمند به یکی از موارد اتهامی همسرش اشاره کرده و توضیح می دهد: " یکی از اتهاماتشان در رابطه با مصاحبه ای است که این اواخر با آقای هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بحث اقوام داشتند و خاطرات دکتر بهشتی را از زبان آقای هاشمی در ارتباط با مسائل کردستان در سالهای اول انقلاب می خواستند جمع آوری کنند. تقریبا روزهای قبل از بازداشتشان بود که قرار بود یکی دو جلسه دیگر این مصاحبه تداوم داشته باشد و آن شبی که برای بازداشت ایشان به خانه آمدند همه یاداشت ها و تمام صحبت های ضبط شده را همراه خودشان بردند. سوال ما این است که این مصاحبه که اتهام نیست؟ به هر حال آقای هاشمی یکی از مقامات کشور هستند و رفت و آمد با ایشان ممنوعیتی ندارد. علاوه بر اینکه احسان در چهارچوب کار خودش با ایشان صحبت کرده است و غیر از مسئله اقوام و خاطرات آقای بهشتی در سال ۵۷و ۵۸ هیچ صحبت دیگری نشده است. و از این منظر ما تعجب می کنیم که چرا با آقای هوشمند بخاطر یک مصاحبه کاملا تخصصی و جامعه شناختی چنین برخوردی صورت می گیرد؟ من حتی پنج شنبه در دادسرای مقدس جهت پیگیری رفته بودم اما ظاهرا تا الان پرونده به آنجا نرفته است."
احسان هوشمند در شامگاه هفدهم دی ماه با حضور ناگهانی و تهدید آمیز شش مامور اطلاعات در منزل و در مقابل دیدگان همسر و فرزندان خود بازداشت شد.
این نویسنده و پژوهشگر پیش از این نیز در سال ۸۸ بازداشت و مدت نه روز را در زندان گذرانده بود. خانم هوشمند نیز در همان زمان در سه نوبت به اتهام تبلیغ علیه امنیت نظام بازجویی شد.
همسر هوشمند با تاکید بر فشارهای روحی که در طی این مدت بر اعضای خانواده وارد آمده خاطرنشان می کند: "یکبار به ما گفتند ملاقات می دهند و من و بچه ها به سرکار و مدرسه نرفتیم اما متاسفانه بعد از کلی معطلی در جلوی دادسرا گفتند امکان این ملاقات نیست و ایشان به هیچ وجه از سلول نمی توانند خارج شوند! حتی برای ملاقات که از یک هفته قبل به ما خبر داده بودند مهراوه یک نقاشی کشید و هر روز یک گوشه اش را رنگ می زد تا روز آخر. اما با کمال تاسف روزی که به ما برای ملاقات گفته بودند، از این ملاقات ممانعت کردند و واقعا نمی توانم حال بد بچه ها را توصیف کنم که با چه حالی به خانه برگشتیم...کاملا نگرانی و افسردگی در چهره آنها بود علی رغم اینکه من سعی کردم دلداری به آنها بدهم اما نگرانی را در چشم های آنها می دیدم..."
وی اضافه می کند: "خوشبختانه پویا چون بزرگتر است تحمل این وضعیت برایش راحت تر است و ظاهرا ناراحتی های خود را بروز نمی دهد. اما مهراوه هر روز حرف پدرش را می زند و نقاشی هایی که می کشد نشان می دهد که یک لحظه از یاد پدرش غافل نیست و به حضور او در کنار خودش نیاز دارد. خود آقای هوشمند هم با صحبتها و برخوردهایی که با ایشان صورت می گیرد چشم اندازی از آزادی تا قبل از عید را نداشتند اما امکان انتقال به بند عمومی را داشتند زیرا اینطور به ایشان گفته بودند. حالا علی رغم این وعده این روند بازجویی و انفرادی هنوز وجود دارد. اگرچه تمام وعده هایی که به ما دادند کاملا محقق نشده، اما ما باز کاملا قطع امید از آزادی ایشان نکرده ایم زیرا اساسا ایشان جرمی مرتکب نشده اند. امیدواریم به امید خدا در سال نو ایشان در کنار جمع خانواده باشند. انشالله سال نویی که می آید سالی پر از موفقیت و پیروزی برای ملت ایران و خانواده های زندانیان سیاسی و غیر سیاسی باشد."
هم‌اینک افزون بر احسان هوشمند، دکتر سعید مدنی ، دکتر احمد زیدآبادی، مهندس کیوان صمیمی، دکتر علیرضا رجایی، دکتر مسعود پدرام، و مهندس امیرخسرو دلیرثانی، دیگر اعضای شورای فعالان ملی مذهبی هستند که در زندان های اوین و رجایی شهر در بازداشت بسر می برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه