سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

احضار و بازجویی ۱۵۰ دانشجو/ اخذ تعهد از شرکت کنندگان آزمون ارشد

بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده‌اند، برای بازجویی به اداره گزینش سازمان سنجش و آموزش کشور احضار شده‌اند. این دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر، علامه طباطبایی، علم و صنعت و دانشگاه‌های اصفهان، اهواز و شیراز بوده‌اند.
امیر رشیدی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت در گفت‌و گو با رادیو فردا درباره این خبر می‌گوید:« تا آنجایی که من اطلاع دارم در روزهای گذشته در تهران، اصفهان  و دانشگاه‌های دیگر در سراسر کشور فعالان دانشجویی را به اداره گزینش سازمان سنجش احضار کرده و از آنها خواسته‌اند که  به فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، اقرار کنند و به آنها گفته‌اند که در غیر اینصورت ممکن است در نمره‌های آنها در کارنامه‌هایشان تغییراتی بدهند.»
به گزارش ادوار نیوز، درخواست اصلی بازجویان اقرار به آنچه اغتشاش در دانشگاه‌ها خوانده شده بوده است و از دانشجویان احضار شده خواسته شده تعهد کنند که در مقطع کارشناسی ارشد به این «اغتشاش‌ها» ادامه ندهند.
همچنین این دانشجویان تهدید شده‌اند که درصورت عدم همکاری با دستگاه‌های امنیتی، امکان تحصیل در مقطع بالاتر را نخواهند داشت.
امیر رشیدی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت می‌گوید که دانشجویان احضار شده گفته‌اند کسانی که آنها را بازجویی می‌کردند، تاکید کرده‌اند که نه مدرکی به آنها می‌دهند که ممنوع از تحصیل شده‌اند و نه آنها را ستاره‌دار می‌کنند تا در وضعیت بلاتکلیف باقی بمانند.
امیر رشیدی می‌گوید احضار به اداره گزینش سازمان سنجش کشور پیشتر هم سابقه داشته اما این بار خیلی شدیدتر از دفعات قبل است و می‌افزاید :« این بار کسانی که فعالیت خاصی هم نداشته‌اند و مثلا با بعضی از فعالان دانشجویی دوست بوده‌اند یا رابطه‌ای داشتند، احضار و تهدید شده‌اند. این مساله سابقه داشته اما با گذشته تفاوت‌هایی دارد. خیلی سعی کردند که فشار بیاورند و از دانشجویان اقرار بگیرند تا بنویسند که فعالیت‌های مخرب انجام داده‌اند و برضد نظام جمهوری اسلامی فعالیت‌ کرده‌اند. از طرف دیگر فضا را طوری برای آنها شکل داده بودند که اگر اقرار نکنند به آنها اجازه درس خواندن، نمی‌دهند و به آنها گفته‌اند که بهتر است از ایران خارج شوند.»
نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد هفته جاری اعلام خواهد شد.
امیر رشیدی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت معتقد است این احضارها دور جدیدی از فشار بر فعالان دانشجویی است و می‌گوید:« همین چند هفته پیش  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت کسانی که به گفته او فتنه‌گر هستند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند. فکر می‌کنم این احضارها در راستای همین صحبت‌های وزیر علوم اتفاق افتاده. این احضارها فقط در تهران نیست و دانشجویانی که احضار شده‌اند، به‌طور میانگین حدود یکساعت بازجویی شده‌اند.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اواخر فروردین ماه گفت که دانشجویانی که به گفته او در «فتنه سال ۸۸» نقش داشته‌اند و بعد از اتمام حجت رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تیرماه همان سال همچنان به «فتنه‌گری» ادامه‌ دادند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند.
دفتر تحکیم وحدت همان زمان این گفته‌ها را «افشای نقض آشکار حقوق دانشجویان» خواند و آن را محکوم کرد.
عبارت فتنه یا فتنه‌گران از سوی حامیان و طرفداران دولت به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته می‌شود.
کامران دانشجو در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رییس ستاد انتخابات کشور بود و پس از تشکیل دولت دهم، به سمت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه