سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

خطر اعدام قریب الوقوع چهار زندانی عقیدتی اهل سنت كرد


سازمان حقوق بشر ایران،
٢ آبان ماه ١٣٩٢
:
چهار تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت كرد کما کان در معرض اعدام هستند، در اوایل مهرماه ١٣٩٢ اجرای احكام اعدام آنها باعث نگرانی خانوادهها و مدافعین حقوق بشررا به همراه داشت و یك ماه اجرای احكام آنها به تعویق افتاده بود, اینك با سپری شدن این یك ماه كماكان درخطر اعدام قرار دارند.
روند دستگیری، تحقیقات، بازجوییهای و رسیدگی به اتهامات این افراد در فضایی کاملا امنیتی،بدون رعایت استاندارهای دادرسی عادلانه، در دادگاههای غیر علنی و بدون حضور وکیل انتخابی آنان صورت گرفته است.
این چهار زندانی به اسامی حامد احمدی، جمشید وجهانگیرهردو دهقانی و کمال مولایی که در واحد ۳ بند ۴ زندان قزل‌حصار نگهداری می‌شوند اویل مهرماه سال جاری از طریق مسئولین زندان متوجە قریب الوقوع بودن اعدام خود شدەاند.
نامبردگان همراه با ٦ نفر دیگر كه سال گذشته اعدام شدند، همگی بدون طی تشریفات رسیدگی قانونی و پس از سپری کردن حدود یکسال ونیم در بازداشتگاههای ادارات اطلاعات،سنندج، همدان و بند ۲۰۹ اوین تهران در شرایط سخت وهمراه با شکنجه روحی و جسمی، در شعبە ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به طور غیر علنی محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.
اتّهام این زندانیان دست داشتن در ترور یکی‌ از روحانیون اهل تسنّن، محاربه و اقدام بر علیه امنیت ملی‌ بوده است. این در حالی‌ ‌ست که هر چهار زندانی هنگام اتفاق تروری که به آن‌ متهم شدند در بازداشتگاه سنندج به سر می‌‌بردند.
تنها جلسه دادرسی این افراد بدون تامین حق دفاع آزادانه آنها برگزار شده است،به نحوی که شیوه نگهداری و شرایط بازداشت آنها نشان میدهد،تمامی مراحل بازداشت و متهم سازی، و محاکمه آنها فاقد مشروعیت قانونی است.

سازمان حقوق بشر ایران خواستار اقدام فوری نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی برای نجات قطعی جان این چهارزندانی شد.


محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفت: این زندانیان در دادگاهی‌ غیر عادلانه محاکمه شده اند و احکام اعدام آنها در راستای کمپین سرکوب اقلیتهای مذهبی‌، به ویژه اهل سنت، از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران است. ما از جامعه جهانی‌ میخواهیم که برای نجات جان این زندانیان با استفاده از تمامی کانال‌های موجود سریعا اقدام کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه