سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

سبزچیا و محیط زیست در مریوان

حقوق بشر ایران، ٣ بهمن ١٣٩٢: انجمن سبزچیا (سه‌وزه‌ چیا یا چیا*)در مریوان كردستان كارنامه‌ای با سابقه‌ ١٠ ساله‌ در خدمت به‌ محیط زیست و سرمایه‌های گیاهی و حیوانی در این منطقه‌ دارد. 
فعالیتهای عمده‌ انجمن انجام كارهای عملی و ملزومات جدی در امر محیط زیستی است. فعالیتها سبزچیا را می توان به‌ موارد زیر دسته‌ بندی كرد: كمپین كردن، خاموش كردن جنگل و درختان، پاكسازی و اشغال زدایی -زریبار- جنگلها -محیط زندگی، برگزاری كلاسهایی آموزشی و كارگاه‌ آموزشی برای دانش آموزان شهر و روستاهای منطقه‌ و همچنین برای بزرگسالان در جهت بالابردن دانش محیط زیستی و نگهبانی از آن و انتشار اخبار در وبسایت و شبكه‌های اجتماعی.
یكی از كمپینهای موفق این انجمن كه‌ با عنوان “مرهمی بر سرزمین جریحه‌دار” در وبسایت این انجمن منتشر شده‌ است از همكاری میان روستائیان با این انجمن در جهت هشدار دادن به‌ شكارچیان و نجات حیوانات، شكل گرفته‌ است. مطلبی كه‌ با عنوان بالا در وبسایت سبز چیا منتشر شده‌ را برای توجه‌ خوانندگان وبسایت سازمان حقوق بشر در زیر باز نشر خواهیم كرد: 
مرهمی بر سرزمین جریحه دار
sabze chya
تصویر از وبسایت چیا chya.ir
در ادامه فصل یخبندان و ازدیاد شکار، دی ماه امسال، شاهد بیشترین مخالفت با امر شکار بود. همگام با درخواست انجمن سبز چیا جهت همکاری عمومی برای جلوگیری از شکار حیوانات، تعدادی از روستاهای اطراف تالاب زریبار و دیگر مناطق به صورت خود جوش و گاها با همکاری دهیاری ها با مراجعه به دفتر این انجمن خواستار در اختیار گذاشتن فایل این پوستر ها جهت چاپ بنر شدند. این بنر ها در سایز 2/5 در 3/5 متر با شعار “نگذاریم لحظه ای تفریح شکارچی، سرزمینی را تا ابد جریحه دار کند” از سوی مردم در گذرگاه های عمومی و میادین در شهر برده رشه و روستاهای ینگیجە، درەتفی، کانی سانان، نی و چور نصب گشتند.
آقای محمد دانش از اعضای هماهنگ کننده این اقدام از انجمن سبز چیا می گوید: واضح است که طبیعت به خاطر اعمال ناصحیح بشر، آنقدر زخمهای آشکار و پنهانش زیاد است کە محتاج هرگونە کمک و همدردی است. می بینیم کە جنگل آتش گرفتە و می شنویم کە کل ها، کبک ها، خرگوش ها، خرس ها، خوک ها و گونەهای دیگر جانوری کشتە می شوند. وی اقدام مردم روستاها جهت نصب این بنر ها را بسیار ضروری و با اهمیت خواند و از استقبال مردم روستاها قدردانی نمود. وی همچنین از تداوم این کار در روستاهای مناطق دیگر که داوطلب چاپ و نصب این بنر ها هستند خبر داد و افزود: ضمن تاثیر گذاری این اعلام صریح مخالفت با شکار از سوی مردم روستا ها و کنار گذاشتن شکار از سوی چندین نفر به خاطر آن، هنوز تا ریشه کن کردن کشتار بی رویه، غیر اصولی و غیر اخلاقی حیوانات راه درازی در پیش است اما امیدواریم با راهکارهای در پیش گرفته شده از سوی “چیا” و استقبال همگانی این امر را به حداقل برسانیم.
__________________________
*  چیا به‌ معنی كوه است و سه‌وزه‌ چیا، در فارسی به‌ كوه‌ سبز ترجمه‌ می شود.
** انجمن سبز چیا در قالب NGO یا اصطلاح فارسی سمن (سازمان مردم‌نهاد) در شهرستان مریوان با گرایش فعالیت زیست‌محیطی در سال 1381 توسط آقایان عبدالواحد بوتیمار، احمد امانی، عبدالله تازیک، کاوه کاوسی و مادح امانی به عنوان اعضای هیئت موسس جهت درخواست مجوز و تحویل مدارک به فرمانداری شهرستان مریوان پایه‌های اصلی آن بنیان نهاده شد.
پس از طی مراحل قانونی و وصول استعلام‌های فرمانداری از ادارت ذیربط، فعالیت خود را به صورت رسمی در سطح شهرستان مریوان در زمینه‌های حفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، فرهنگ‌سازی جامعه و مشارکت مردمی آغاز نمود. با وجود تشریفات طولانی‌مدت اداری در سال 83، دو نفر از اعضای هئیت موسس به نام‌های آقایان کاوه کاوسی و مادح امانی به دلیل نواقص مدارک (کارت پایان خدمت) و عدم احراز شرایط، از اعضای هئیت موسس خارج و به جای آنها آقایان مهدی دریواسی و سامان کامران معرفی و جایگزین گردیدند. با این حال ضمن پیگیری‌های مستمر بعدی متاسفانه فرمانداری مریوان هر زمان به دلایلی از جمله نواقص مدارک پرونده، سر شلوغی، سفرهای استانی، برگزاری انتخابات سراسری و غیره صدور مجوز را به تعویق انداخت.
در سال 86 پس از پیگیری‌های بعدی جهت صدور مجوز، آقای عبدالواحد بوتیمار به دلیل مشکلات شخصی و آقای عبدالله تازیک به دلیل انصراف داوطلبانه، از سمت هیئت موسسین خارج و به جای آنها آقایان سید عرفان حسینی و محمد ایرج قادری کتبا به فرمانداری مریوان معرفی و جایگزین شدند.
سرانجام پس از فرایند طولانی مدت در تاریخ ٢٨/٢/١٣٨٧ این انجمن توانست مجوز فعالیت خود را از فرمانداری شهرستان مریوان دریافت و بە شمارە ثبت ٣٣، بە ثبت برساند. به‌ نقل از پیج معرفی این انجمن از لینك: www.chya.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه