سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

خطر اعدام قریب الوقوع زندانیان سیاسی کرد زانیار و لقمان مرادی را تهدید میکند


فوری: خطر اعدام قریب الوقوع زندانیان سیاسی کرد زانیار و لقمان مرادی را تهدید میکند

يكشنبه 6 ژانويه 2013
[English] [فارسى]

حقوق بشر ایران، ١٧ دیماه ١٣٩١: گزارش های رسیده از ایران حاکی از خطر اعدام قریب الوقوع زندانیان سیاسی کرد زانیار و لقمان مرادی می باشند.
بنا به گزارش های منابع موثق که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده امروز از زانیار و لقمان مرادی خواسته شده تا فرمی را که از طرف دادستانی فرستاده شده بود پر کنند . یکی از سؤال هایی که از آنها پرسیده شده در این مورد بوده: چرا حکم اعدام شما تاکنون اجرا نشده است؟
از طرف دیگر گزارش های منابع موثق ازسفر امام جمعه مریوان به تهران خبر میدهند. گفته میشود که در این سفر در صحبت با امام جمعه مریوان اجرای احکام اعدام زانیار و لقمان مرادی مطرح شده است.
زانیار و لقمان مرادی در سال ٢٠٠٩ میلادی به اتهام قتل پسر امام جمعه مریوان دستگیر شدند و در دسامبر ٢٠١٠، دیماه ١٣٨٩، به این اتهام توسط شعبە ١٥ دادگاە انقلاب تهران به اعدام محکوم شدند. فرستاده ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، دکتر احمد شهید هنگام ارائه گزارش خود در اسفندماه ١٣٩٠ به پرونده این دو زندانی اشاره کرده و گفت:"بە گزارش منابع مختلف زانیار و لقمان مرادی کە در سال ٢٠٠٩ بە اتهام کشتن پسر امام جمعە دستگیر شده بود ند٩ ماە اول را بدون هر گونە دادرسی در بازداشت موقت سپری کردند. شاهدان گفته اند کە این دو نفر زیر ضرب و شتم شدید و تهدید بە تجاوز وادار بە اعتراف بە اتهام قتل شدند. شهادتها حاکیست کە این پروندە هیچ شاهد و مستندی نداشتە و همچنین متهمین دسترسی کافی بە کمکهای حقوقی نداشتەاند ."
اعدام شش زندانی عقیدتی کرد،متعلق به گروههای سلفی،که هفته گذشته در زندان قزل حصار کرج اجرا شد، نگرانی سازمان های حقوق بشری در مورد اعدام قریب الوقوع زندانیان سیاسی را افزایش داده است.
سازمان حقوق بشر ایران شدیدآ نگران وضیت زندانیان سیاسی بخصوص زانیار و لقمان مرادی است. سخنگوی این سازمان محمود امیری مقدم در این باره گفت: "فرستادن فرم از سوی دادستانی به زانیار و لقمان مرادی، و همچنین سفر امام جمعه مریوان به تهران نگرانی ما را در مورد خطر احتمال اعدام غریب الوقوع این دو زندانی افزایش داده است. از سوی دیگر اعدام شش زندانی کرد سلفی در هفته گذشته و گزارش های تائید نشده در مورد تهدید چند زندانی سیاسی دیگر به اعدام این نگرانی را در مورد این دو زندانی و سایر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام چند برابر میکند." سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران از سازمان ملل، نهاد های حقوق بشری و تمامی کشورهایی که با ایران ارتباط دیپلماتیک دارندخواست تا واکنش فوری نشان داده و با استفاده ازتمامی کانالهای خود از این اعدام ها جلوگیری کنند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه