سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

اعدام پنج عرب اهوازی


تائید احکام اعدام پنج عرب اهوازی - سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جامعه جهانی شد

Friday 11 January 2013

حقوق بشر ایران، ٢٢ دیماه ١٣٩١: تأييد احکام اعدام ٥ زندانی عرب اهوازي اهل خلفيه( رامشير) توسط ديوان عالي كشور
منابع حقوق بشر در اهواز اعلام كرده اند كه احکام اعدام ٥ تن از زندانيان سياسي عرب كه توسط وزارت اطلاعات در سال ٢٠١١ در تاریخهای مختلفی بازداشت شده بودند توسط دیوان عالی کشور تائید شدە است.

روز دوشنبه ٧ ژانویە خبر تائید احکام اعدام این زندانیان به نامهای «هاشم شعبانی، هادی راشدی، محمد علي عموري، سيد يابر البوشوكه و برادر وی سيد مختار البوشوكه» در ديوان عالي کشور توسط وکیل به خانوادە دادە شد.

این زندانیان در جلسات رسيدگي ضمن انكار اتهامات انتسابي، اعترافات خويش نزد ماموران امنيتي را ناشي از شكنجه و فشارهاي جسمي و روحي و نیز اعترافات خود نزد بازپرس را بر اثر اكراه و تهديد حضور ماموران امنيتي در جلسات بازپرسی بيان نموده اند اما با این حال و علیرغم عدم وجود شهود عادل در خصوص این پرونده هر ٥ زندانی در شعبه ٢ دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضي سيد محمد باقر موسوي در تاريخ ١٧/٤/١٣٩١ به اتهام محاربه وفساد في الارض و تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي و اقدام عليه امنيت ملي با استناد به اصطلاح "علم قضايي" و مواد ١٨٣، ١٨٦، ١٨٩، ٥٠٠ ، ١٩٠، ٤٩٨،١٩١، ١٠٥ از قانون مجازات إسلامي و طي پرونده كلاسه ٨٩٠٩٩٨٦١١٩٩٠١٥١٧ به اعدام محكوم شده اند.
سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکومیت شدید این اخم غیر انسانی از جامه جهانی خوستار واکنش فوری شد. محمود امیری مقدم سخنگوی این سازمان گفت: ما شدیدا نگران اجرای قریب الوقوع احکام این زندانیان و دیگر زندانیان سیاسی در سایر زندانهای ایران هستیم. ما از جامعه جهانی میخواهیم که برای توقف این احکام تلاش جدی نمایند.

منابع حقوق بشري اضافه کرده اند كه اين افراد بمدت ٩ ماه در بازداشتگاه اطلاعات بشدت شكنجه شدند و در شرايط روحي و جسمی بسيارسخت و ناگوار بسر بردند. هادی راشدی در اثر شكنجه از ناحیه استخوان لگن دچار شكستگی شدە و هاشم شعباني نژاد دچار اختلالات روحی - رواني شده است. ديگر متهمين نیز از بيماري هاي مختلف تنفسی رنج مي برند. 
گفتنی است هادی راشدی و هاشم شعبانی نژاد پیش از تفهيم اتهام و تشکیل هر گونە دادگاه، بوسیله نيروهای اطلاعات مورد تهديد و شكنجه قرار گرفته اند وتحت شكنجه شديد و فشار وادار به اعترافات اجباری و ساختگی می شوند که این اعترافات توسط تلويزيون پرس تی وی ايران گرفته و نمايش داده شده است.

پيشتر منابع محلي اعلام كردند كه بعد از صدور حكم اعدام توسط شعبه ٢ دادگاه انقلاب اهواز و تائيد آن در دادگاه تجديد نظر، اهالي شهر خلفيه (رامشير) با امضای يك تومار، اعتراض خود را نسبت به احكام اعدام صادر شده برای اين فعالان مدنی و فرهنگی نشان داده اند. امضاء كنندگان تومار همگي از معتمدين، معلمان، شاعران و روشنفكران بوده اند که همراه با فعالان فرهنگي مساجد منطقه، فعاليت مدني و فرهنگي اين افراد را تائيد كرده اند. گويا اين عمل و همچنين رد تهمت هاي نسبت داده شده به آنها در دادگاه انقلاب و اعتراض به اعترافات زير شكنجه در پرس تي وي، باعث خشم مأمورين اطلاعات شده و اداره اطلاعات اهواز با اعمال نفوذ و دخالت مستقيم بر روند قضائي پرونده خواستار اعدام اين جوانان شده است.

لازم به يادآوري است كه على رغم محكوميتهاي پي در پي توسط نهادهای مختلف از جمله عفو بين الملل، ديدبان حقوق بشر، پارلمان اتحادیە اروپا، وزارت خارجه المان، وزارت خارجه بريتانيا ، وزارت خارجه امريكا و ديگر نهادهاي حقوق بشر بين المللي و ايراني نسبت به اينگونه اقدامات غير قانوني و غير انساني دستگاه قضائي و همچنين نسبت به نقض سيستماتيك حقوق بشر توسط مقامات حکومت ایران در منطقه اهواز، ما شاهد پافشاري دستگاه اطلاعاتي و قضايي بر اعدام اين پنج جوان عرب هستيم.

در ذیل مشخصات کامل این پنج محکوم به اعدام آورده شده است:
١. هاشم شعباني نژاد متولد ١٣٦٠ شاعر - وبلاگ نويس و دبير أدبيات عرب و دانشجوي فوق ليسانس علوم سياسي دانشگاه اهواز.
٢. هادي راشدي متولد ١٣٥٢ دبير شيمي و فوق ليسانس شيمي كاربردي، 
٣. محمد علي عموري نژاد متولد ١٣٥٦ وبلاگ نويس و فارغ التحصيل رشته مهندسي منابع طبيعي- شيلات و آبزيان از دانشگاه صنعتي أصفهان و فعال دانشجويي و يكي از مؤسسان نشريه دانشجويي " التراث" بوده كه در دانشگاه صنعتي اصفهان منتشر مي شد.
٤. سيد يابر البوشوكه متولد ١٣٦٣و برادر وي ٥. سيد مختار البوشوكه متولد ١٣٦٥

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه