سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۱ بهمن ۵, پنجشنبه

حکم قطع دست یک سارق در شیراز اجرا شد

حکم قطع دست یک سارق در شیراز اجرا شد

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2013/01/130124_ka_amputated_hand_shiraz_iran.shtml
نشان قوه قضائیه
به گزارش دادگستری استان فارس، دست متهم به اتهام دزدی قطع شده است
دادگستری استان فارس خبر داده است که حکم قطع دست یک سارق ۲۹ ساله امروز پنج شنبه پنجم بهمن (۲۴ ژانویه) در ملاء عام در شیراز اجرا شده است.
بنابر گزارش دادگستری استان فارس که در وبسایت این نهاد قضایی منتشر شده، این متهم اتهاماتی دیگری از قبیل"سرقت، رابطه نامشروع و خرید و فروش اموال مسروقه" داشته و به مجازات "حد الهی سرقت" محکوم شده بود.
در گزارش دادگستری فارس، به درستی مشخص نیست که چه بخشی از دست متهم قطع شده اما در عنوان گزارش آمده که "حکم قطع چهار انگشت" این سارق اجرا شده است.
به گزارش دادگستری استان فارس، این متهم"سرکردگی" یک باند سرقت را به عهده داشت که پس از دستگیری و شکایت ۴۷ نفر، وی علاوه بر قطع دست، به سه سال حبس از بابت سرقت های متعدد و ۹۹ ضربه شلاق به خاطر رابطه "نامشروع" نیز محکوم شده است.
بنابر گزارش‌ها، این فرد با همراه ده نفر دیگر یک باند سرقت تشکیل داده بود و دادگستری می گوید که همدستان وی که در سرقت ها مشارکت داشتند نیز به مجازات های مشابه قطع دست، حبس و شلاق محکوم شده اند.
علی القاصی دادستان عمومی و انقلاب شیراز اجرای حکم قطع دست این سارق را "هشداری جدی" برای همه کسانی دانسته که "با اقدام به سرقت، موجبات ناامنی را فراهم می‌کنند."
آقای القاصی تاکید کرده که برخورد "قاطع و بدون اغماض" در دستور کار قوه قضائیه است و با توجه به تاکید قوه قضائیه برای برخورد با زورگیران و مخلان نظم "به زودی مردم برخورد قاطع دادگستری استان فارس با این افراد را نیز شاهد خواهند بود."
سال گذشته نیز به دستور آقای القاصی، دست و پای دو سارق در زندان عادل آباد شیراز قطع شده بود.
بر اساس ماده ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی، حکم قطع دست درباره سارقی اجرا می شود که ۱۶ شرط را دارا باشد.
بر اساس این قانون، سارق باید به حد بلوغ شرعی رسیده باشد، در حال سرقت عاقل باشد، با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد و بداند که مال غیر است و ربودن آن حرام است.
همچنین در قانون آمده است که سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد، سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد و مال دزدی از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد، نباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه