سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۲ مهر ۱۰, چهارشنبه

یک بزهکار نوجوان که در ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود اعدام شد- خطر اعدام برای یک نوجوان بزهکار دیگر در ۲۴ ساعت آینده

2013-09-23 10:42:01
[English] [فارسى] [français]

حقوق بشر ایران، ۱ مهرماه ۱۳۹۲:
به گزارش رسانه‌های ایران هفته گذشته یک پسر جوان به اتّهام قتلی که در سنّ ۱۴ سالگی مرتکب شده بود در کازرون اعدام شد. روزنامه کازرون ما نوشت:
" جوان 14 ساله ای مرتکب قتل نفس می شود و پس از طی مراحل قانونی در دادگاه بدوی و تایید حکم در دیوان عالی کشور جوان قاتل به قصاص محکوم می شود. از آنجا که مجرم به سن قانونی نرسیده بود، پس از 4 سال هفته گذشته مجرم که اکنون به سن قانونی رسیده بود به دار مجازات آویخته شد."
از سوئ دیگر بر اساس اخبار از منابع موثق یک نوجوان بزهکار دیگر قرار است در ۲۴ ساعت آینده در زندان کارون اهواز اعدام شود. این زندانی که نامش محمد (ماهر) عیاشی است به خاطر قتلی که در یک نزاا خیابانی در سنّ ۱۷ سال و ۱۰ ماه مرتکب شده به اعدام محکوم شده است. سنّ محمد (ماهر) عیاشی هم اکنون حدود ۲۵ سال می‌‌باشد.
ایران یکی‌ از کشورهایی ‌ست که کنوانسیون حقوق کودکان را امضأ کرده و به آن‌ پیوسته است. اما با این وجود ایران یکی‌ از معدود کشورهایی ‌ست که به اعدام نوجوانان بزهکار ادامه می‌‌دهد.
سازمان حقوق بشر ایران ادامه اعدام نوجوانان در ایران را قویا محکوم می‌کند و از جامعه بین المللی میخواهد که برای نجات جان ماهر عیاشی تلاش کنند.
محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این باره گفت: "اعدام نوجوانان بزهکار نقض فاحش التزامات ایران به قوانین بین المللی توسط حکومت ایران است. ما از تمامی کشورهایی که با ایران ارتباط دیپلماتیک دارند، و بخصوص از سازمان ملل و اقای بان کی‌ مون که این هفته میزبان رئیس جمهور ایران می‌‌باشد در خواست می‌‌کنیم که برای نجات جان ماهر و تمامی نوجوانان محکوم به اعدام در ایران تلاش کنند. وضعیت حقوق بشر، موج اعدام‌ها و بخصوص اعدام نوجوانان در ایران باید محور اصلی‌ هرگونه دیالوگ بین نمایندگان کشورهای جهان با مقامات ایرانی باشد".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه