سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۰ دی ۶, سه‌شنبه

رئیس سازمان زندان‌ها: باید وصف مجرمانه را از بعضی اعمال برداریم


رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: آنچه که از قبل از در قوه قضاییه شروع شده بود و نیاز به تداوم دارد موضوع قضازدایی است زیرا خیلی از مسائل را می‌شود خارج از قوه قضاییه حل کرد تا نیازی به مراجعه به محاکم دادگستری نباشد. در کنار آن موضوع جرم‌زدایی هم مطرح است که ما باید به این سمت برویم که وصف مجرمانه را از بعضی اعمال برداریم و برای مقابله با آن تدابیر دیگری اتخاذ کنیم.
وی افزود: مثلا زندانیان زیادی داریم که با عنوان تکدی‌گری در زندان هستند. قانون هم تکدی‌گری را جرم دانسته است و ما در سرقت‌ها و تکدی‌گری‌ها زندانی‌ایی داریم که مثلا با کلی زحمت هزار تومان از صندوق صدقات برداشته است که در واقع به نظر من پول خودش بوده است، البته این با کسی که عابربانک را از جا می‌کند فرق می‌کند.
اسماعیلی گفت: قانون جدید راهنمایی و رانندگی در مواردی مجازات‌ها را تشدید کرده و خوب است اما مواردی مشاهده می‌شود که برای آن‌ها حبس در نظر گرفته شده است مثلا برای مخدوش کردن پلاک خودرو که در تهران به خاطر اجرای طرح زوج و فرد زیاد اتفاق می‌افتد، ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شده است. البته من نمی‌خواهم بگویم این عمل مباح است ولی باید با تخلفات و جرایم متناسب برخورد کنیم. مثلا در این مورد می‌توان ۶ ماه ماشین فرد متخلف را متوقف کرد.
وی ادامه داد: یا اخیرا رییس سازمان حفاظت محیط زیست مصاحبه‌ای کرده و گفته است باید مجازات صیادی غیر مجاز را تشدید کنیم و برای آن حبس‌های سنگین قرار دهیم یعنی اگر کسی رفته در دریا ماهی‌گیری کرده را زندانی کنیم.
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با تاکید بر اهمیت بازدارنده بودن اجرای مجازات حبس گفت: زندان باید محلی برای نگهداری اراذل و اوباش، مخلان امنیت جامعه،‌ سارقان، کلاه‌برداران، متجاوزین به نوامیس مردم و کسانی که اگر داخل جامعه باشند برای جامعه مشکل ایجاد می‌کنند، باشد و این افراد به داخل زندان بیایند. شیوه اجرای مجازات‌ها هم باید یک شیوه بازدارنده بشود. یعنی برای دیگران هم عبرت‌آموز باشد و در ایام زندان هم باید بتوانیم با برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و فعالیت‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و کاری کنیم تا اگر فرد از زندان آزاد شد دیگر مرتکب جرمی نشود و این‌ها امکان‌پذیر نیست مگر با برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف اجتماعی.
اسماعیلی با اشاره به تحلیل ۱۰ ساله‌ای که در مورد کانون اصلاح و تربیت تهران تهیه شده است، گفت: بر اساس این تحلیل، ۴۵ درصد مددجویان بچه‌هایی هستند که خانواده بالای سرشان نیست. البته ما آن‌قدر طلاق نداریم اما از این ۴۵ درصد ۱۵ درصد یتیم، ۹ درصد بچه‌های طلاق و بقیه بچه‌هایی هستند که خانواده‌های‌شان متارکه عملی داشته‌اند.
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: من نمی‌خواهم ادعا کنم که آمار اعتیاد بالاست اما این ادعا دارم که عموم بچه‌های کانون از خانواده‌هایی هستند که اغلب این خانواده‌ها به اعتیاد دچار هستند به طوری که ۶۵ درصد این بچه‌ها گفته‌اند خانواده‌هایشان گرفتار اعتیاد هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه