سئوال جواب درباره قوانین ایران

سئوال جواب درباره قوانین ایران

۱۳۹۳ آذر ۹, یکشنبه

تایید حکم اعدام سهیل عربی توسط دیوان عالی کشور


سهیل عربی جهت توهین به پیامبر در فیس بوک به اعدام محکوم شده است. او یکی از چند نفری بود که در دستگیری سال گذشته فعالان فیس بوک توسط اطلاعات سپاه بازداشت گردید.


حقوق بشر ایران، ۳ آذر ۱۳۹۳: شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام این وبلاگ نویس، سهیل عربی ،را به اتهام سب النبی و ائمه اطهار تایید و پرونده وی را به اجرای احکام شعبه ۷۶ کیفری استان ارجاع داد.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سهیل عربی (۳۰)، و همسرش را در نوامبر ۲۰۱۳ دستگیرکردند. همسر آقای عربی چند ساعت بعد آزاد شد، اما او در سلول انفرادی به مدت دو ماه در بند ۲-آ سپاه پاسداران در زندان اوین نگهداری شد. سپس او به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین جایی که در حال حاضر نگهداری می شود منتقل گردید. شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران، به ریاست قاضی خراسانی، عربی را به اتهام سب النبی و ائمه اطهار در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۹۳ مجرم شناخت.


سهیل عربی با توجه به حرفه‌اش که عکاسی بوده است، از فعالان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک بوده که مطالبی را در نقد دولت و بعضا با رویکرد طنز منتشر می‌کرده است.


اصل ۲۶۲ ،حکم اعدام جهت توهین به پیامبر اسلام و یا هر یک از دیگر پیامبران بزرگ را تصریح می کند. در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام روح الله توانا جهت توهین به پیامبر را تایید کرد.


سهیل عربی و وکیلش با اعتراض به اتهام سب النبی، مکررا این اتهام را رد کرده‌اند. آن‌ها همچنین به ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام سب النبی استناد می‌کنند که می‌گوید: «هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است، سب النبی محسوب نمی‌شود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تعداد نظرات زیاد شده و سوال ثبت نمیشه چنانچه شد جواب میدم / در هر قسمتی نظر یا سوال کنید جواب داده میشه